Tekst Britt Selderijk
“We hebben de afgelopen week een testopstelling gemaakt en kwamen op ongeveer 45 personen die we kunnen plaatsen bij de anderhalve-meter-maatregel. We zijn dan uitgegaan van zo’n 2-3 personen per tafel, die op hetzelfde adres wonen en dat kunnen aantonen door middel van controle op Uittreksel van Bevolkingsregister en ID. Ook houden we in de testopstelling rekening met anderhalve meter tussen passanten. Voor het terras moeten we de opstelling nog maken.”
“De kans is groot dat je kaart aangepast moet worden op de eventuele restricties die gaan gelden voor de uitvoering in de keuken.”
“Voor de operationele uitvoering zal er tegen die tijd nog het nodige moeten worden onderzocht wat wel en niet kan of mag. Kan de bediening aan tafel komen om bijvoorbeeld de tafels uit te halen? Hoe komt het proces van de afwas eruit te zien? En zo zijn er nog vele vragen voordat je tot een blue print kan komen. Daarvoor is eerst nog meer kennis nodig. De KHN en het RIVM moeten de horeca hierover dan informeren. Zelf het wiel uitvinden met alle best bedoelde intenties is niet voldoende. We hebben zekerheid en houvast nodig en bevestiging dat hoe we het gaan doen ook echt de juiste manier is.”
“We hadden net in zes maanden tijd een complete restyling uitgewerkt met Heineken. Die was gepland voor augustus dit jaar. Alles was klaar, uitgetekend, de laatste offertes van de leveranciers waren binnen en een deel van de bestellingen al gedaan. Dit is nu geannuleerd. Gelukkig was de inkt nog nat bij Satelliet Meubelen en die waren erg coulant door de order kosteloos te annuleren. Voor nu houden we de inrichting grotendeels zoals deze is en knappen we op wat we kunnen opknappen en vullen we aan wat ontbreekt. We zullen nog verder moeten nadenken hoe we de sfeer erin houden als de zaak straks half vol gaat zijn. Wel denk ik dat wat decoratie dit al oplost in ons geval.”
“Ik verwacht na heropening per direct op minimaal 60% omzetverlies uit te komen. Deze zal daarna teruglopen tot 25% omzetverlies in twaalf maanden, omdat we hopen dat de take-away en delivery daadwerkelijk zijn aftrek gaat krijgen. Aan de andere kant: als er veel minder capaciteit is in de horeca en je wilt wel graag een keer uiteten gaan, dan neem je ook genoegen met een vroege of late shift. Wellicht gaan gasten meer doordeweeks lunchen en werken zij in de avond dan nog even door. Het worden hele zware tijden, maar we gaan ons hier doorheen slaan, daar ben ik zeker van.”
Wat verwacht je van het nieuwe consumentengedrag mocht de anderhalve-meter-regel gaan gelden?
“In het begin zal men moeten wennen aan de nieuwe situatie, maar ergens zal men het ook snel accepteren en zich ernaar gedragen. De sociale controle zal hoog liggen dus ongepast gedrag van een bezoeker zal niet worden geaccepteerd. Ze zullen misschien wat behoudend zijn in hun keuzes. Ook voor de consument is het een onzekere tijd. Samen gezellig uiteten wordt belangrijker dan het breed laten hangen. En zodra het startschot wordt gegeven vanuit de overheid, dan zal er wel iets blijven hangen van de hygiënemaatregelen. De economie zal bepalen of we weer ‘zo maar’ alles kunnen, wellicht heeft dat nog even nodig.”
Eerder vertelde Rein Rambaldo, eigenaar van designbureau De Horecafabriek en restaurant Mama Kelly in Amsterdam, hierover en gaf Entree Magazine vijf tips.