Betalen in de horeca: wat is de toekomst?
Van apps en QR-codes tot nieuwe low tech-oplossingen en biometrische toepassingen: betalen digitaliseert en gebeurt daardoor in de horeca steeds vaker vooraf. Welke opties zijn er voor deze sector? We duiken in de wereld van cashless concepten.
Tekst: Gijsbregt Brouwer
1. Displays
Grote iPads worden ze genoemd. Ze staan verticaal in met name quick service restaurants, vaak hele rijen achter elkaar. De gast bekijkt het menu, bestelt z’n favoriete burger, wrap of bowl en betaalt met z’n pinpas. Hij krijgt een bonnetje met nummer en zodra dat nummer verschijnt op een display haalt hij zijn bestelling af bij de afhaalcounter.
2. QR-codes
Op het terras of bij fast casual restaurants waar de gast gaat zitten om iets te bestellen en te consumeren, werken de displays niet. Een QR-code kan daar wél werken. Deze scant de gast met zijn smartphone-camera, waardoor de bestelsite van het restaurant wordt geopend. Daar kan de gast zelf bestellen en afrekenen. Dit gaat vaak via de ‘normale’ manier van online betalen met iDeal of steeds vaker met Apple of Google Pay. Beide leveranciers van besturingssystemen voor smartphones hebben eigen betaalopties, die de gast makkelijk en snel laten betalen via de smartphone.
De bestelling wordt vervolgens aan tafel gebracht door de bediening of de gast kan die afhalen bij een afgifteluik. Alleen betalen via een QR-code? Dat kan met het vorig jaar gelanceerde Tikkie Check, die een ondernemer kan koppelen aan zijn kassasysteem. De gast scant de code op tafel, voert zijn tafelnummer in en betaalt via Tikkie.
3. Eigen app
Veel ketens, zoals Stach, Domino’s en La Place, hebben eigen apps. Hierin wordt een aantal functies gecombineerd, zoals loyalty, communicatie, storefinder, bestellen, bezorgen en betalen. De betaling loopt via iDeal, creditcard of het betaalsysteem van de smartphone. De bestelling wordt na betaling bezorgd of kan bij een (snel)loket afgehaald worden, op een vast te stellen tijdstip. Dat scheelt veel tijd in de zaak en maakt de transactie gemakkelijker.
Sommige zaken of (koffie)ketens gaan verder en hebben nog een extra optie in de app: een abonnement. Voor een bedrag dat maandelijks vooraf wordt betaald in die app, haalt de gast de hele maand drankjes. Omdat de gast deze app op zijn telefoon moet hebben, worden apps vooral gebruikt door bedrijven met veel en vaste gasten.
4. Helemaal ‘vanzelf’: Amazon en Wundermart
In de retail heeft Amazon een compleet geautomatiseerde winkel geïntroduceerd, waar klanten betalen zonder tussenkomst van een kassière, betaalzuil of checkout. Voor de horeca is dit model lastiger uit te voeren. Toch zien we automatisch betalen wel op kleine schaal ontstaan. Nieuwe technologie in de mini-food hubs van Wundermart in hotels, vakantieparken of op kantoor ‘volgt’ klantactiviteiten in de winkel en registreert wat er uit het rek wordt gepakt.
De klant kan zonder de producten te scannen de winkel verlaten en betaalt automatisch via de app of creditcard. De technologie maakt geen gebruik van gezichtsherkenning en slaat geen biometrische data op.
5. De platforms
Veel platforms bieden niet alleen de optie om te bestellen en te reserveren. Ze hebben vaak ook een betaaloptie. Belangrijk is dat de betaling zo frictieloos mogelijk is en dat iemand nauwelijks merkt dat hij betaalt. Wie eten bestelt via een platform, betaalt vaak via iDeal of via een creditcardkoppeling. Ook via reserveringsplatforms zoals The Fork of Heerlijk.nl en vergelijkbare platforms, zoals buurtkeukens.nl (voor het reserveren van foodtrucks), kan vaak (deels) vooraf betaald worden.
6. Low tech-oplossingen
Low tech-oplossingen werken ook goed, vooral als het aantal betalingen relatief laag is. Denk hierbij aan de thuischefs, amateur bakkers of sapmakers. Zij werken vaak met Tikkie of soortgelijke vormen van betaalverzoeken vanuit hun bankieren-app (QR-code) of maken gebruik van nieuwe softwareoplossingen, zoals het Nederlandse hap.je, die niet alleen bestellen makkelijk maken, maar juist ook betalen.
Hap.je en het zusterbedrijf buurtkeukens.nl helpen ondernemers met makkelijk en voordelig digitale menu’s aanmaken, afhalen plannen en betalen. Ten slotte wordt er soms nog gewoon ‘ouderwets’ direct geld overgemaakt.
De toekomst van betalen?
De blockchain en biometrisch betalen staan voor de deur. Maar zijn Nederlanders wel klaar om met bitcoin of een irisscan te betalen? Af en toe zie je dit opduiken in de media. Maar net als met de geïmplanteerde betaalchip die de Rotterdamse Baja Beachclub jaren terug aanbood, is het eerder goede PR dan een geaccepteerde manier van betalen. Het duurt nog wel even voordat we écht zo ver zijn. Dat komt omdat we nog midden in de transitie naar mobiel en contactloos betalen zitten. De volgende stap zal eerder geheel automatisch betalen zijn, zoals bij Amazon, of via de app van de horecazaak.
En cash dan?
Corona was de nekslag voor cash betalen, zelfs in branches waar dit nog heel normaal was, zoals bij foodtrucks, op de (boeren)markt of in de horeca. Contactloos betalen maakte het verschil tijdens de pandemie. De Nederlandsche Bank deed onderzoek over 2020 en zag een gigantische afname van cash betalen in deze traditionele ‘cash intensieve’ sectoren: van 74% in 2019 naar 43% in 2020.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen