Entree Awards: 5x horecatrends
De vijftig genomineerden van de Entree Awards 2019 laten een aantal trends zien. Wij verwachten dat deze de komende jaren volop in de horeca zichtbaar zullen zijn en noemen de vijf opvallendste. Alle voorbeelden die worden genoemd, zijn dit jaar genomineerd voor een Entree Award.
1. Virtuele restaurants
Een bijzonder fenomeen: steeds meer Nederlandse ondernemers zien brood in ‘virtuele restaurants’. Dit zijn restaurants zonder fysieke locatie en ze zijn alleen online vindbaar. Neem Rens Bekkers. Hij heeft vijf virtuele vegan restaurants: Las Vegan, Queen’s Burgers, Vegan Burger Brothers en Vinnie’s Vegan Pizza. Samen vallen ze onder de bedrijfsnaam Bright Kitchen. De bedrijven zijn alleen te vinden via Deliveroo, Uber Eats en Thuisbezorgd.nl en hebben geen fysieke locatie. De gerechten worden bereid in de Amsterdamse Jordaan in een zogeheten ‘dark kitchen’: een productiekeuken voor bezorgmaaltijden, zonder zitplekken en zonder bedienend personeel. De internationale ambities van Bekkers zijn groot: “De komende vier jaar willen we vijftig dark kitchens openen in meerdere landen.” Het Duitse Keatz, dat ook een dark kitchen voor meerdere virtuele restaurants heeft in Amsterdam, ontving onlangs een investering van twaalf miljoen euro voor verdere groei en Deliveroo sprak onlangs uit dat het eind dit jaar 1.750 virtuele restaurants in Europa wil hebben, terwijl Uber er zelfs al duizenden heeft wereldwijd. Lees hier een uitgebreid artikel over het fenomeen.
2. Terug naar vroeger
Steeds meer ondernemers halen het kind in volwassen horecagasten naar boven. Bijvoorbeeld met een glijbaan voor volwassenen midden in de hotellobby (HUP, Mierlo), jeu de boules-banen als volwaardig horecaconcept (Mooie Boules in Amsterdam en Rotterdam) en eerder dit jaar opende zelfs een compleet doolhof van veertig kamers in combinatie met een bar-restaurant op het dak (Doloris in Tilburg): Terug naar het verleden lijkt een thema te zijn dat komende tijd gaat doorontwikkelen. Mét succes: Mooie Boules breidt de komende tijd uit naar meerdere steden, waaronder Delft en Breda, en het doolhof van Doloris trok al tienduizenden bezoekers uit binnen- en buitenland. Eerder zagen we al de komst van hippe karaoke-bars en ook opende eerder dit jaar een heus ping pong-restaurant de deuren in Utrecht. Spelen was nog nooit zo leuk!
3. Geheime high end-restaurants
Nadat er afgelopen jaren al al her en er geheime (cocktail)bars in Nederland openden, vaak te vinden achter een 'onzichtbare' deur en alleen toegankelijk met een speciaal wachtwoord, openden afgelopen tijd juist opvallend veel geheime restaurants hun deuren op high end-niveau. Het gaat om onder andere Graphite in Amsterdam (geopend door een oud-sterrenchef), Kit 384 in Amstedam (te vinden in vijfsterrenhotel The Dylan) en Onglet in Maastricht (in combinatie met een hippe slagerij). De zogeheten speakeasy's komen uit de jaren 20, vooral populair ten tijde van de Amerikaanse Drooglegging. Deze geheime bars waren populair omdat het drinken van alcohol eigenlijk verboden was.
4. Galerie-restaurants
De combinatie van beeldende kunst en horeca wint aan populariteit en dat brengt ondernemers op allerlei nieuwe ideeën. Zo is er een galerie waarin onlangs een restaurant werd geopend (GaleriAAA by Mangaire in Rotterdam) en maken gasten in DeZusters in Maarssen zelfs een culinaire reis door een oud-klooster waar ook kunst centraal staat. Deze vorm van 'blurring' zorgt voor een hoop nieuwe samenwerkingen tussen de kunst- en horecawereld. Lees hier een reportage over DeZusters in Maarssen.
5. Glossy hostels
Een opvallende verschuiving binnen het hostelsegment: hostels worden steeds luxer én worden zelfs een hotspot voor locals. Neem bijvoorbeeld het gloednieuwe The Green Elephant in Maastricht. Dit ‘glostel’, een samenvoeging van glossy en hostel, biedt niet alleen slaapmogelijkheden, maar ook een wellness met yoga- en meditatiemogelijkheden en all day-restaurant met biologische en lokale producten. Het nieuwe BUNK in Utrecht, te vinden in een monumentale kerk, is zelfs een echte ontmoetingsplek voor Utrechters en mensen van ver. Met een café, restaurant en bar met zelfgebrouwen bier, maaltijden vanuit de wereldkeuken vanaf 10 euro en lange tafels om aan te eten, borrelen, werken, optredens en exposities van up-and-coming lokaal talent is dit ook een plek voor de locals.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen