Binnenkijken bij: Westfield Mall of the Netherlands
Vijftien jaar voorbereiding ging eraan vooraf. Het resultaat? Dat wordt ‘on-Nederlands’ genoemd. De gloednieuwe Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam is groots en spectaculair en zit bomvol horeca én design. Reden genoeg om langs te gaan.
Tekst: Iris Kranenburg
Foto’s: Floris Heuer, Ewout Huibers, Joni Israeli
Westfield Mall of the Netherlands
Hidde Tauw ziet het nog voor zich: de regen die met bakken naar binnen viel, dwars door het dak. De bouw was op dat moment nog in volle gang. Hoe anders is het nu: alsof we ons in Dubai bevinden. Bezoekers treffen driedimensionale etalages, marmeren vloeren en uitbundige restaurantdesigns. Nee, hier is niet klein gedacht. We lopen met Tauw door het imponerende en pas geopende Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. Hij is verantwoordelijk voor de verhuur van de zeventig f&b-locaties in het winkelcentrum.
Al is dat laatste niet bepaald het goede woord voor het megaproject. Het voormalige winkelcentrum Leidsenhage werd afgelopen vijftien jaar door Unibail- Rodamco-Westfield (URW) volledig verbouwd en fors uitgebreid. Kosten: meer dan zeshonderd miljoen euro. De internationale vastgoedontwikkelaar verwacht twaalf tot vijftien miljoen bezoekers per jaar naar het complex te trekken. Aan het aanbod zal het in elk geval niet liggen: honderden winkels, waarvan veel vernieuwende flagshipstores, een Kinepolisbioscoop met elf zalen, tientallen restaurants, foodkiosken, een indoor versmarkt, Instagrammuseum, bowlingbanen en andere leisure-attracties moeten bezoekers een zogeheten ‘360 graden-experience’ geven.
Personal shoppers en nannyservice
Tauw: “We hebben zelfs personal shoppers, een nannyservice, gekoelde lockers, luxe zitjes om te rusten en zelf ontwikkelde geuren die we door de mall laten gaan. En ook niet onbelangrijk: vierduizend gratis parkeerplekken.” Daarmee is het een echte ‘destination’, aldus Tauw. “Het is de eerste mall in Nederland waar retail, leisure en f&b samenkomen. De bezoeker moet zo min mogelijk redenen hebben om naar huis te gaan.” Ondanks de coronacrisis wisten Tauw en zijn collega’s alle f&b-outlets te verhuren. Een proces van vijf jaar.
We staan inmiddels in het kleurrijke en levendige Eettheater op de eerste etage, met elf restaurants, zes foodkiosken, een centrale bar en plek voor ruim zevenhonderd gasten. Onder andere Laffa, Wagamama en Tatsu zitten deze middag zo goed als vol. Zelfs in de drie etages tellende sportbar O’Leary’s van horecaondernemer René Bogaart is haast geen tafeltje meer vrij. “Het gaat hier echt de hele dag door”, vertelt Tauw.
Op de hoogte blijven van nieuws uit de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief!
Het horecaplein is nog niet helemaal af: binnenkort opent The Avocado Show er en Yossi Eliyahoo’s The Entourage Group treft de voorbereidingen voor een grote, trendy bar en vestigingen van The Butcher en Toni Loco. Tauw: “Mensen denken bij food in een mall al snel aan Amerikaanse varianten, met foodcourts en plastic stoeltjes. Dat is hier niet het geval. Zie dit als een hybride variant tussen een foodcourt en -hall. We laten zien dat je ook op een high traffic-locatie een echte dining experience in een gezellige setting kunt creëren.”
Uitgesproken designs
Het Eet Theater is een setting waar bezoekers hun ogen absoluut de kost kunnen geven. Van het uniek vormgegeven plafond met elegante gouden gebogen contouren - symbool voor theatergordijnen – (ontworpen door MVSA Architects) tot de uitgesproken designs van de restaurants: werkelijk overal valt iets te zien.
Tauws collega Sydney Koster is namens URW verantwoordelijk voor de designs van alle winkels en restaurants. Daarover is hij duidelijk: “We zijn met de ondernemers all the way gegaan.” Hij doelt op allerlei eyecatchers in het Eettheater, zoals de houten buiten- zijde van Tatsu en de prikkelende signing van Ohana, maar ook op de aantrekkelijke interieurs waar de gast zich prettig moet voelen. Hetzelfde geldt voor de winkelpanden. Zowel de gigantische etalages als de binnenkant zijn ‘next level’, zoals Koster het zegt.
De designs komen op een bijzondere manier tot stand, vertelt Koster. “Ons eigen ontwerpbureau Concept Studio kijkt met de ondernemer hoe het DNA van een bedrijf het best naar voren komt op deze locatie, maar wel op zo’n manier dat het ook bij de uitstraling van Westfield Mall past.” Koster legt uit dat een ondernemer daar ook voor tekent. “Op die manier zorgen we ervoor dat alle bedrijven in de mall een eenheid uitstralen én helpen we een ondernemer om het beste eruit te halen. Een zaak runnen in een mall is namelijk écht anders dan in een winkelstraat. Voor potentiële huurders maken we vaak een gedetailleerde 3D-film met een ontwerpidee. Dat is een service van ons. Als we met elkaar in zee gaan komen we samen tot een definitief ontwerp.” Tauw vult aan: “Dat de ondernemer samenwerkt met de vastgoedpartner, zie ik als de nieuwe manier van ondernemen. Je versterkt elkaar.”
Indoor versmarkt
We lopen door en komen uit in het Spaans ogende Fresh!: de indoor versmarkt aan de zuidzijde van het gebouw. Uitgestalde kazen, charcuterie, noten, verse vis en een enorme Aziatische supermarkt: dit is dé plek om boodschappen te doen. Al ontbreekt ‘echte’ horeca hier ook niet. Onder andere Gastrovino, met een heuse ‘wine drive through’, en Anne&Max hebben hier een vestiging. Tauw en Koster hebben inmiddels honderden rondleidingen gegeven door de mall. Tauw: “De NS, Schiphol, ze willen allemaal komen kijken. Echt heel gaaf.” Koster snapt het wel: “Wat hier gebeurt, is gewoon magie.”
Over Westfield Mall of the Netherlands
Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam opende op 5 juni haar horeca- en entertainmentaanbod. In de volledig overdekte shopping- en experience mall van 117.000 vierkante meter kunnen gasten nu ook genieten van het Eet Theater, een bioscoop en 14 restaurants van bekende en lokale horeca. Het Eet Theater is zeven dagen in de week tot 22:00 uur geopend.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen