The planet’s healthy favorite pleasure worden. Dat is de visie die hij zichzelf en z’n bedrijf oplegt. Wouter Staal (38), oprichter en mede-eigenaar van de YB-keten (voorheen Yoghurt Barn), is een van de eerste bedrijven die klimaatpositief opereert. Daarom is hij nu druk met het plantaardig maken van het YB-assortiment voor alle dertien locaties in Nederland. En met het aanboren van nieuwe markten en landen. Daarnaast is richt Wouter Staal zich op het veroveren van de retail.
Tekst: Kristi Houtkamp
Foto’s: YB
YB serveert verschillende soorten yoghurt met toppings, frozen yoghurt, smoothies, ontbijten, high tea’s, brunch en koffie. De dierlijke yoghurts zijn nu bijna allemaal vervangen door plantaardige yoghurts. En ook is er al plantaardige slagroomspread en gebak.
“YB is een van de eerste bedrijven die klimaatpositief onderneemt. Onze impactdoelstelling voor 2023 is om volledig ‘diervrij’ te zijn. De smaak en beleving van onze producten verandert niet, wél onze impact op het klimaat. Feel good food, with a positive impact: we beloven onze gasten dat ons eten lekkerder smaakt dan thuis, maar ook gezond én duurzaam is. Van de aardbei in je yoghurt tot alle leveringen aan de YB-vestigingen, we streven ernaar onze voetafdruk zoveel mogelijk te reduceren. Samen met onze gasten willen we duurzamere keuzes maken, want dat geeft zowel de gast als onszelf een goed gevoel”, aldus Wouter Staal. Met deze visie wil hij ook andere bedrijven inspireren. “De klimaatcrisis dwingt je nu echt tot actie. Wie dat (nog) steeds niet doorheeft, is binnenkort niet meer relevant.”
YB heeft sinds februari 2021 het certificaat B Corp. Wouter Staal: “B Corp-bedrijven voldoen aan de hoogste standaarden op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie. Er wordt niet alleen gekeken naar het product of de service die je levert, maar ook naar de impact van je bedrijf op werknemers, gasten, leveranciers, de samenleving en het milieu. Dat wij op alle punten positief scoren, motiveert enorm. En biedt perspectief.”
Staal kijkt inmiddels verder dan de horeca. Dat is niet alleen een gevolg van de lockdowns. “Ik wil van YB een groot, breed merk maken. We hebben ons als doel gesteld de marktleider in plantaardig ontbijt, lunch en tussendoortje te worden voor West-Europa in 2025. In alle kanalen. Supermarkten kijken steeds vaker naar de synergie tussen foodretail en foodservice en daar hebben wij op ingespeeld. En ook buiten Nederland is er een markt voor YB, daar ben ik van overtuigd. We nemen stevige stappen om internationaal te gaan. The planet’s healthy favorite pleasure worden, dat is ons doel.”
Op de hoogte blijven van het nieuws in de horeca? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief