Biercolumn: 'Brouwmeesters die het waarmaken, zijn een portret waard'

Biercolumn: 'Brouwmeesters die het waarmaken, zijn een portret waard'

In het proeflokaal van brouwerij Noordt in Rotterdam kwamen onlangs met de tentoonstelling Brewers Renaissance bier en kunst samen. De overlappende kenmerken van kunstenaar Willem Stoop en brouwer Peter Rouwen: vakmanschap, innovatie en streven naar perfectie. Entree Magazine was bij de preview in het proeflokaal.

 

Tekst: Gerard Molenaar

Geschiedenis van de Brewers Renaissance

Het was onlangs een mooie zaterdagavond in Rotterdam. Het proeflokaal van brouwerij Noordt organiseerde een preview van de tentoonstelling Brewers Renaissance, een project van de Rotterdamse kunstenaar Willem Stoop. Hij is een man met bewondering voor vakmanschap, zeker ook dat van brouwmeesters. Maar evengoed koestert hij diepe bewondering voor schilders en dan met name oude meesters, zoals Botticelli, Titiaan en Memling.

Op een goede dag kwam hij op het idee de door hem zo bewonderde brouwmeesters te portretteren in de stijl van de oude meesters. Zo ontstond Brewers Renaissance. Zo’n veertig portretten waren tijdelijk te zien in het proeflokaal van Noordt. Op de avond van de preview was het warm en zat het terras van de brouwerij helemaal vol. De bieren van Noordt vloeiden rijkelijk.

Terwijl Willem Stoop vertelde over zijn project en hij ook het door zijn dochter samengestelde boek Brewers Renaissance presenteerde, genoten de genodigden van een goed glas bier, de Noordt Single. Na afloop volgden mooie gesprekken over vakmanschap, over brouwen en over de bierwereld.

'Je hebt bieren nodig waarvan de gasten willen blijven bestellen'

Exploiteren is een belangrijke factor

In mijn vorige column citeerde ik Ronald Mengerink van brouwerij de Dochter van de Korenaar. Hij pleit voor realistische kwaliteit, authenticiteit en originaliteit, als basisvoorwaarde om te overleven in een moeilijke markt. Hoe kan een brouwerij in deze moeilijke tijden nog succesvol zijn? Het was een van de onderwerpen die ter sprake kwamen. Dat het exploiteren van eigen horeca, zoals een eigen proeflokaal, voor kleinere brouwerijen een belangrijke factor is, beaamde Peter Rouwen, hoofd brouwzaken bij Noordt. Ronald Mengerink en ook Rouwen ‘hingen’ trouwens in het proeflokaal, geportretteerd in Renaissancestijl.

Met Peter Rouwen kan je praten over kwaliteit en authenticiteit. Hij weet ook wat de horeca nodig heeft, namelijk bieren waarvan de gasten in de horeca er nog een bestellen. En nog een. Met zijn jarenlange horecaervaring is hij iemand die het kan weten. “Wij brouwen bieren waarmee de horeca geld kan verdienen”, zei hij eerder al tegen Entree Magazine.

Noordt Single bier

Noordt Single is een perfect voorbeeld van zo’n bier. Het kostte Rouwen zeven jaar om het helemaal goed te krijgen, vertelde hij. Steeds weer zag hij ruimte voor verbetering en nu, na zeven jaar, is het af. En hoe. Het is het resultaat van vakmanschap en brouwtechnische kennis. Maar evengoed van authenticiteit, want Rouwen kiest voor koude vergisting, ook als het traditionele stijlen zijn die normaalgesproken bij hogere temperaturen worden vergist. Vakmanschap, innovatie, streven naar perfectie enerzijds en professioneel geleide eigen horeca anderzijds, dat zijn kenmerken die een brouwerij een goede basis geven. Brouwmeesters die het waarmaken, zijn een portret waard.

Over Gerard Molenaar

Gerard is biersommelier, schrijft voor Entree over bier en verzorgt maandelijks deze rubriek. Hij is ook betrokken bij de verkiezing Huisbier van het Jaar.

Columnfoto Gerard Molenaar-Fotograaf-Pim-Ras
Artikel delen