Herman Hell roept horecaondernemers op: ‘Trek gasten weg bij Netflix!'

Horecaondernemer Herman Hell

Herman Hell roept horecaondernemers op: ‘Trek gasten weg bij Netflix!'

Herman Hell is eigenaar van de Hells Kitchen Horeca Groep, met zaken in en rond Rotterdam (o.a. café Sijf, NRC en Zalmhuis), en hij is mede-eigenaar van pizzaketen Sugo.  Daarnaast is hij ook Entree-columnist. Deze week schrijft hij over hoe horecaondernemers de mensen van de bank kunnen krijgen om een avondje te spenderen in het café, in plaats van Netflix te kijken. 

Grootste concurrent

Vraag mij wat mijn grootste concurrent is, en ik heb het antwoord meteen paraat: Netflix. De streamingsdienst biedt een bak aan entertainment waar je u tegen zegt. Veel (potentiële) gasten verkiezen een avondje series bingen thuis op de bank met een zak chips boven een biertje drinken in het café. Logisch, als je het mij vraagt. Want als er geen reden is om op pad te gaan, wat is dan heerlijker dan snel vermaak onder de knop?!  

Samenwerken

Mensen hebben vaak een reden om de deur uit te gaan: ze willen bijpraten, hebben een verjaardagsfeestje of vieren een promotie. Voor vrijgezellen is de aanleiding sowieso snel gevonden. Maar nog veel vaker hebben mensen géén directe reden om van de bank af te komen.
‘Organiseer samen events die gasten niet mogen missen’

Het is aan ons horecaondernemers om die te creëren. Alleen, en liever nog: samen met anderen. Dus hierbij een oproep aan alle collega-ondernemers: werk samen om gasten een topaanbod entertainment voor te kunnen schotelen. Steek de koppen bij elkaar en zet een event op touw dat zo tof is dat mensen spontaan last van FOMO krijgen als ze het dreigen te missen. Zo winnen we het van de streamingsdiensten en de zak chips.

Verschillende kansen

Met de sportzomer voor de deur liggen de kansen voor het oprapen. Maar ook de rest van het jaar zijn er legio opties. Om me heen wemelt het van de goede voorbeelden. Pleinen waar horecaondernemers samen feestjes organiseren in de zomer. Of Food La Route, een culinaire wandeltocht langs vijf restaurants bij elkaar in de buurt en gasten in elke zaak een andere gang krijgen.

Branchevreemde samenwerkingen met kunstenaars, artiesten en culturele instellingen. Netwerkclubs die met restaurateurs een wijnproeverij met de sommelier of diner met een speciale gastkok op poten zetten. You name it, voor mijn part organiseer je een cursus kantklossen met een high wine ernaast. Met een beetje creativiteit is er een zee aan mogelijkheden.

En trek je samen op met andere ondernemers, dan ben je meer dan de som der delen. Eén plus één is drie. Dat geldt niet alleen voor samenwerking met je directe buurman, maar ook voor de hele straat, plein, stad en regio. Samen maken we onze omgeving een bruisende plek en geven we mensen alle reden om de deur uit te gaan. Netflix, eat your heart out!
Artikel delen