Menno Post: “afhaalmenu blijft na lockdown”
Bij restaurant Olivijn* in Haarlem is afhalen al sinds de eerste lockdown het nieuwe normaal. Niet alleen chef Menno Post en zijn team zijn gewend geraakt aan het door corona afgedwongen concept, maar ook de gasten bestellen erop los. En dat blijven ze doen, als het aan hem ligt. Ook na de lockdown.
Tekst: Carolien Dircken
Nieuwe doelgroep
“Het afhaalmenu blijft, ook als we straks weer gewoon open kunnen”, begint chef (en Entree-columnist) Post. “De gasten zijn gewend geraakt aan die mogelijkheid en het zou dom zijn om ermee te stoppen. We halen er omzet uit en het kan gewoon naast elkaar bestaan. Sterker nog: ik vind het een gemiste kans als restaurants, en zeker sterrenzaken, het niet zouden doen. Het is een hele mooie manier om een nieuwe, jongere doelgroep aan je te binden.”
“Er zijn bijvoorbeeld veel jonge ouders die het fijn vinden dat ze geen oppas hoeven in te schakelen als ze ‘uit eten’ willen en je kunt jongeren op een laagdrempelige manier kennis laten maken met je restaurant.”
Traiteur voor thuis
Al in het eerste weekend van de vorige lockdown vlogen bij Olivijn* de afhaalbestellingen de deur uit en ook nu genieten mensen thuis weer volop van de gerechten van Post. Sinds kort verkoopt hij (net als in de eerste lockdown) ook weer losse gerechtjes zoals oesters, salade met kreeft en pleasure pizza, onder de naam Olivijn Traiteur. Ook biedt hij borrelpakketten met wijnarrangementen.
“Die lopen als een gek sinds ik ze in pakketjes van vier kleinere flesjes verkoop”, zegt hij. “En als het niet de geijkte flessen zijn die je overal kunt krijgen. Het maakt mensen eigenlijk niet uit wat het kost, als het maar een USP heeft. De yuzu-dressing die ik maak, verkoop ik nu bijvoorbeeld ook in een flesje en ook daar komen mensen voor.”
Afhalen met USP’s
Ook de afhaalmenu’s geeft hij die usp’s mee: “Als mensen een menu bestellen bij een sterrenrestaurant, dan verwachten ze thuis ook meer dan alleen goed eten, ze verwachten een ster-ervaring. Alles moet kloppen, van de producten tot de muziek tot het materiaal waarin we verpakken. We hebben van Olivijn Thuis, zoals we het concept noemen, dan ook echt een merk gemaakt.”
“De doos is ontworpen door de kunstenaar Salventius, waarvan ook kunst in Olivijn hangt, waardoor de beleving al begint bij het uitpakken. Mensen krijgen ook verschillende koude gerechtjes die al mooi zijn bereid. Die kunnen ze heel makkelijk overhevelen op hun bord, omdat we een mooi vormgegeven, vetvrij papiertje met logo eronder leggen. Dat mooie gerechtje willen ze dan ook weer delen op Instagram. Niet onbelangrijk.”
Social media
Zelf zet Post social media ook veelvuldig in om zichtbaar te blijven voor zijn gasten. “We posten veel op Instagram, maar zijn nu ook de zakelijke markt op LinkedIn aan het verkennen”, zegt hij.
“Op Instagram laten we ons team zien, maar ook wel eens iets persoonlijks, met mijn zoontje erbij bijvoorbeeld. Zo krijgen gasten een beeld van de mensen achter Olivijn.” Eén regel die daarbij voorop staat: “We hebben het nooit over corona. Daar gaat het al genoeg over. Wij richten ons op positieve dingen.”
Op de hoogte blijven van nieuws uit de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief!
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen