BlueBlood in Den Haag heeft een nieuwe Nikkei-chef en nieuw menu

Nikkei-chef van BlueBlood

BlueBlood in Den Haag heeft een nieuwe Nikkei-chef en nieuw menu

BlueBlood verwelkomt internationaal bekend Nikkei-chef Luis Rojas uit Peru. Hij ondersteunt de keukenbrigade als ‘Chef de Cuisine’ en leert hen alle fijne kneepjes van de Nikkei-cuisine bij. De afgelopen periode ontwikkelde hij samen met BlueBlood een nieuw menu. Op de nieuwe kaart staan gerechten die geïnspireerd zijn op het avontuurlijke smaakpallet van de Japans-Peruaanse keuken. Zo kregen onder andere de populaire sushirollen, ceviches en desserts een nieuwe twist.

Luis heeft de afgelopen jaren over de hele wereld gewerkt met als missie om Nikkei op de kaart te zetten. Nu heeft hij Nederland gekozen als thuisbasis om met het nieuwe menu de Nikkei-beleving in Den Haag naar een hoger niveau te tillen.

Next level Nikkei-cuisine

“De afgelopen weken nam ik samen met BlueBlood het menu onder de loep. Vandaag, vrijdag 4 november, introduceren we een nieuwe kaart met gerechten waarbij de technieken uit Japan en smaken uit Peru nog beter samensmelten. De populaire sushi’s, ceviches en desserts kregen een nieuwe twist. In Peru zijn er meer dan achthonderd verschillende pepers waarvan wij een aantal nu ook in de Haagse keuken gebruiken. Wist je dat deze pepers niet eens pittig zijn als je ze op de juiste manier bereidt?”, aldus Luis Rojas, Chef de Cuisine bij BlueBlood.

'Exotische bloemen op het eten zien er niet alleen mooi uit, maar geven ook een lekkere smaak'

Luis vervolgt: “Daarnaast staan er nieuwe seizoensgebonden producten op de kaart zoals zeebaars, lamsvlees en truffel. Wij zullen de gasten die geen vlees eten verrassen met gerechten met exotische bloemen, die er niet alleen mooi uitzien voor decoratie, maar ook een heerlijke smaak afgeven. Ik kan niet wachten om mijn gerechten straks op tafel te zien staan!”

*Tekst gaat verder onder de foto.

BlueBlood-Nieuwe chef-Pascalle van Rein-4


Executive Chef, Frank Uphoff, vult aan: “Het was een uitdaging om de perfecte Chef de Cuisine te vinden die onze keuken naar een hoger niveau kon tillen. We zijn trots dat Luis Rojas als Nikkei-expert ons team komt versterken. Luis kookte eerder de sterren van de hemel in keukens van vijfsterrenhotels in o.a. Peru, Brazilië en Dubai. Het samenwerken aan het nieuwe menu was dan ook een feestje. We hebben al veel van elkaar kunnen leren en kijken ernaar uit om de gasten de nieuwe gerechten te laten proeven.”

Authentieke gerechten krijgen een nieuwe twist

De menukaart bevat nieuwe sushirollen, ceviches en oesters zoals de Acevichado Roll, Ceviche de Mercado en de Oyster chalaca. Daarnaast ligt de focus op nieuwe gerechten zonder vis of vlees. In de landen waar Luis Rojas heeft gewerkt zijn de vegetarische gerechten in een sneltreinvaart populairder geworden. Luis heeft als visie dat BlueBlood een plek is voor alle eetvoorkeuren en heeft zich daarom gefocust op meer keus voor liefhebbers van vegetarische gerechten zoals de Padron Peppers en Champiñones teriyaki. Als kers op de taart heeft er ook vernieuwing plaatsgevonden bij de desserts, want ook hier valt de Nikkei-techniek goed toe te passen. Nieuwe desserts zijn o.a. de Yuzu Crème brûlée en Tres leches Cake Baileys.

BlueBlood-Nieuwe chef-Pascalle van Rein-3
BlueBlood interieur
BlueBlood-Nieuwe chef-Pascalle van Rein-5 BlueBlood-Nieuwe chef-Pascalle van Rein-6

De geschiedenis van Nikkei

Nikkei is Japans voor ‘immigrant’. Toen eind 1800 de Japanners massaal naar Peru trokken om daar te werken, moesten zij ineens in de keuken met hele andere ingrediënten aan de slag. De Peruaanse keuken is zeer smaakvol en gepeperd, in tegenstelling tot die van Japan waar veelal soja en wasabi wordt gebruikt om iets smaak te geven. Door deze technieken en smaken te combineren is ooit Nikkei-cuisine en ook de fusion keuken ontstaan. Luis Rojas werkte de afgelopen jaren als Nikkei-expert in Peru, Brazilië, Chile, Qatar en Dubai. In deze landen is Nikkei inmiddels niet meer weg te denken. Luis heeft een voorliefde en respect voor lokale ingrediënten en maakt op basis van de beschikbare producten in een seizoen de doorvertaling naar de Nikkei-cuisine.

Artikel delen