Daan van der Lecq is Insta-chef met 160.000 volgers: 'Ideeën stoppen nooit'
Geen chef in een restaurant, maar op Instagram. Drie jaar geleden begon Daan van der Lecq (@chefvanderlecq) met het maken van kookvideo’s op dit socialkanaal. Inmiddels heeft hij 160.000 volgers en een maandelijks bereik van 1,5 miljoen mensen die hem op de voet volgen voor zijn makkelijke recepten, kookvideo’s met BN’ers en restauranttips.
Tekst: Madelief de Weerd
Foto: Nina Slagmolen
Waarom ging je als social-media-chef aan de slag?
“Ik had altijd al een passie voor koken en werkte lange tijd in de horeca. Drie jaar geleden, tijdens mijn laatste jaar op de Hotelschool, bracht ik de Bucqle uit. Dit was een tegenhanger van de traditionele broekriem. Die ging door het dak, totdat corona kwam en de productie stil kwam te liggen. Ik wilde op meerdere paarden wedden en begon een lijn met kookaccessoires, waarmee ik ging koken op Instagram. Marketing kon ik namelijk niet betalen, omdat mijn laatste spaargeld hieraan opging. Eén jaar lang verdiende ik helemaal niks hiermee. Toch vond ik het zo leuk dat ik dagelijks video’s bleef maken. Vervolgens kreeg ik steeds meer volgers en samenwerkingen. Nu, drie jaar later en 160.000 volgers verder, voelt het alsof alles op zijn plek valt.”
Wat voor gerechten maak je?
“Vooral makkelijke en originele gerechten. Zo heb ik bijvoorbeeld een serie Makkelijke Maandag die heel populair is, omdat mensen simpele inspiratie zoeken. Daarnaast test ik onbekende restaurants, zoals de Surinamer op de hoek of de Indiër die er misschien niet hip uitzien, maar wel hele lekkere dingen koken. Het gaat mij om de verborgen parels. Die wil ik tippen aan mijn volgers. Ook nodig ik wekelijks een BN’er uit om een gerecht te maken met een verhaal erachter.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
Heb je een kookstijl?
“Niet echt. Misschien herken je er patronen in, maar ik kook gewoon wat ik leuk vind. Wel zit mijn stijl dichter bij Jamie Oliver dan bij een sterrenchef. Het is comfortfood met een twist. Ik hou van messing with tradition en combineer verschillende kookstijlen en smaken. Een Marokkaanse pasta bedenken? Dat is zomaar iets wat ik doe. Ik houd van vernieuwing en herhaal niets.”
Welke gerechten maak je het liefst?
“Ik heb geen favorieten, maar ik raak vaak geïnspireerd door een bepaald ingrediënt. Zo kocht ik laatst een potje harissa en dan zit ik een tijd in die sfeer. Momenteel ben ik gek op Midden-Oosterse en Noord-Afrikaanse smaken. Een combinatie van gepofte groenten, yoghurt en harissa? Heerlijk! Verder houd ik van gerechten die gemaakt zijn van pure en simpele producten.”
Wat zijn jouw keukenrituelen?
“Altijd alles opruimen tijdens het koken! Afwassen terwijl ik bezig ben is een must; ik wil dat alles schoon is voordat ik ga eten. Anders krijg ik echt een error. Koken is voor mij logistiek: elk ingrediënt moet perfect gaar en op smaak zijn. Dat is de echte uitdaging. Koken voelt voor mij nooit als moeite doen; ik steek al mijn aandacht in het eindresultaat, zonder gehannes eromheen. Het gaat om focus en plezier."
Wat is je meest memorabele post?
“Dit was een samenwerking met een Indiase chef-kok. We bedachten samen een broodje geïnspireerd op zijn menukaart en verkochten het tijdens vier pop-updagen. Dit was een hit! Buiten stonden lange rijen met mensen. We hadden echt een superleuke klik en hij nodigde mij uit voor zijn trouwfeest: een gigantische party in een witte zaal met honderd Indiase gasten en geweldig eten. Dat vergeet ik nooit meer.”
Wat zijn de uitdagingen als online chef?
“De grootste uitdaging is gas terugnemen. Mijn ideeën stoppen nooit; ik heb altijd een kladblok naast mijn bed liggen om alles op te schrijven. Als ik eindelijk rust neem, komt er vaak alweer een nieuw project uit. Online koken betekent ook veel werk achter de schermen, zoals vijf keer per week posten en meetings met mijn kleine team. Maar uiteindelijk vind ik het allemaal hartstikke leuk, ik kan hier zoveel creativiteit in kwijt.”
Welke trends zie je?
“Mensen krijgen steeds meer interesse in eten en koken, máár willen daar geen moeite voor doen. Ze willen goed en snel eten en worden bewuster van de ingrediënten in hun maaltijden. De vraag naar kwaliteit groeit: mensen kiezen liever voor een goed stuk vlees dan een plofkip. Verder zie ik dat in de randstad veel restaurantconcepten op elkaar beginnen te lijken. Het wordt moeilijker om écht originele en authentieke zaken te vinden. De ambacht verdwijnt langzaam, behalve in traditionele zaken, maar daar is eten vaak een stuk duurder.”
En zie je nog trends op het gebied van keukens/kookstijlen?
“Ik volg geen trends, maar ik vind ook niet elke dag het wiel opnieuw uit. Aan elk gerecht geef ik mijn eigen twist. Zo kwam ik onlangs met een variatie op een stoompakket en dat werd een populair recept. Sommige van mijn variaties hebben al meer dan een miljoen views bereikt. Het gaat erom iets te bedenken wat niemand eerder heeft gezien.”
Wat is de toekomst van culinaire influencers?
“Iedereen met een smartphone kan op een dag beginnen met zichzelf te filmen op social media. Maar of het vakgebied hier nog veel groter gaat worden, dat weet ik niet. De concurrentie is altijd aanwezig, dus daarom is het belangrijk om een unieke invalshoek te hebben. Wie zichzelf blijft en zijn eigen ding doet, kan blijven groeien op social media. Werk kopiëren van anderen werkt vaak minder goed en is niet toekomstbestendig, omdat je afhankelijk bent van wat om je heen gebeurt.”
Hoe houd je de balans tussen niet-gesponsorde en gesponsorde content?
"Mijn kijkers merken vaak nauwelijks dat ik een gesponsorde post plaats. Voor mij is het belangrijk om als influencer niet slechts een paar jaar relevant te zijn, maar dit werk op de lange termijn te kunnen blijven doen. Daarom denk ik goed na over de samenwerkingen die ik aanga: past een product of merk echt bij mij? Vervolgens ligt de uitdaging in het maken van een leuke post die authentiek aanvoelt, zonder dat deze direct als reclame overkomt. Dit is ook wel zo netjes naar de kijker toe."
Wat hoop jij te zien als de volgende grote trend?
“Ik hoop dat steeds meer mensen gaan kiezen voor betere ingrediënten, zoals biologisch. Als dit de norm wordt, kan de prijs zakken en wordt het toegankelijker. Meer vraag naar kwaliteit kan subsidies en productie in die richting sturen. Het gaat niet alleen om milieu en dieren, maar ook om onze eigen gezondheid. Zelf ben ik daar ook mee bezig: ik kook graag puur, met verse en rijpe producten, en kies waar mogelijk biologisch. Hopelijk wordt dat de nieuwe standaard.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen