Onderbezetting in de keuken, onervaren en minder goed opgeleide keukenmedewerkers, een hoge werkdruk: het is begrijpelijk dat steeds meer horecaondernemers en chefs in het middensegment de voordelen van convenienceproducten inzien. “Met een kwalitatief goed product verhoog je bovendien je marge.”
Tekst: Kristi Houtkamp
Foto: Sligro
Natuurlijk, iedere kok wil het liefst álles zelf maken. Maar in een tijd dat er een tekort is aan koks en keukenpersoneel, is het de vraag of je die uien en groenten per se zelf moet willen snijden als je ze ook voorgesneden kunt inkopen. En dat geldt voor veel meer producten. Denk bijvoorbeeld aan: sauzen, geslagen room, geportioneerd vlees en dessertcomponenten, somt Loes Scheijven, Manager Customer Solutions bij Sligro Food Group Nederland, op. “Het grote voordeel van het gebruik van deze convenienceproducten is de flinke tijdsbesparing op de mise-en-place. Denk alleen maar aan de bewerking van vers vlees: het ontvliezen, portioneren en marineren neemt snel al een paar uur in beslag.”