Frank Streefland, chef-kok en eigenaar van fine diningrestaurant De Nieuwe Polderkeuken en bistro De Polderkamer in Stolwijk, is gestart met 'ticketing'. "Als eerste restaurant in Nederland verkopen we nu, via onze websites, vooruitbetaalde diners. Daarnaast hebben gasten natuurlijk ook nog de mogelijkheid om regulier een tafel te reserveren", vertelt Streefland.
“Gasten kiezen er voor culinaire verrassingsmenu’s van diverse groottes en invulling en betalen, na reservering van de gewenste datum, het hele bedrag ineens. Bij de prijs van het diner is een glas Champagne of prosecco (in de bistro) inbegrepen. Op de avond zelf kunnen ze een wijn- of zero alcohol-arrangement bestellen en dat bij vertrek afrekenen.” Voor Streefland heeft de invoering van vooruitbetaalde tickets voordelen, maar ook de gast profiteert. “We geven 15% korting op de dinerprijs bij de aankoop van een ticket.” Streefland, die recent de ondernemersprijs Midden-Holland won (categorie Horeca & Detailhandel), wil hiermee als restaurateur een nieuw tijdperk inluiden. “In internationale steden als New York en Londen is het vooruitbetalen van diners al heel gebruikelijk.
"In een tijd dat we oog moeten hebben voor klimaat en duurzaamheid je drijfveer moet zijn, vinden wij dit een mooi initiatief. Het beperkt de food waste en bedrijfseconomisch gezien is het verstandig", zegt Streefland. Voor gasten van De Nieuwe Polderkeuken verandert er eigenlijk niet veel met dit nieuwe online-reserveringssysteem. "Wij verkopen sowieso al 95% verrassingsmenu’s en serveren exact dezelfde gerechten en bieden dezelfde kwaliteit en professionele service als altijd. Door het betalingsproces om te draaien, laten we de gast meeprofiteren en kunnen we onze eigen producten en diensten optimaliseren.”