Ze is chef-kok, kookboekenauteur, fotograaf, stylist, én sinds kort mede-eigenaar van het nieuwe, vegetarische restaurant Chez Nina in Amsterdam. De Zweedse Nina Olsson (49) houdt van creatieve concepten en de out of the box-ideeën van chefs. Zelf serveert ze pure, creatieve gerechten met power.
Tekst: Kristi Houtkamp
“Een eigen restaurant. Dat idee kwam op tijdens een pop-up bij Zoku. De gerechten uit mijn kookboek waren een succes en zelf vond ik het ook heel leuk om te doen. Ik leerde in die periode Marcel Beemsterboer (Spotted by Locals) kennen en al pratende ontstond het idee om samen een vegetarisch restaurant te beginnen. Het was zeker een risico om Chez Nina te openen in een onzekere tijd. En ervaren personeel vinden, bleek niet makkelijk. Maar ik heb nu een internationaal team met een kok uit Spanje, een uit Italië en een uit Afrika. Een fantastische mix voor het creatieve concept van Chez Nina.”
“Ik ben vijftien jaar geleden naar Nederland verhuisd. Het is hier fijn en je kunt hier erg goed eten. Er zijn jonge chefs met waanzinnig creatieve concepten, waar ik heel blij van word en die wat mij betreft wel wat meer in the picture zouden mogen. Zelf kook ik zo puur en creatief mogelijk. Ik hou erg van kunst, mode, graphics, architectuur, design, de natuur, wereldkeukens en bijzondere smaken. Al die verschillende elementen vormen samen een mooie mix waaruit ik mijn inspiratie haal. Groente speelt een hoofdrol in mijn gerechten. Plantaardige ingrediënten en de Franse en Japanse bistrostijl zijn belangrijke inspiratiebronnen.”
Bewust en lekker eten gaan heel goed samen, vindt ze. “Daarom kook ik altijd met seizoensproducten. Het all day dining-menu van Chez Nina verandert dan ook met de seizoenen mee. Maar we geven die producten wel een eigen touch. Ik hou ervan verschillende smaken op nieuwe manieren te combineren. Onze gerechten verrassen qua creativiteit en smaakpalet en dat horen we ook terug van gasten.”
“We zijn nu vier dagen per week open. Het is een droom om uit te breiden naar zes dagen open, maar we moeten de wintermaanden afwachten ... Er komen moeilijke tijden aan, daar ben ik me van bewust, maar we zullen de prijzen niet verhogen. We gaan voor de long run.”