Vega(n) restaurant Rozey: '30 vestigingen in Nederland makkelijk haalbaar'
Terwijl veel vegan restaurants sluiten, zit het bij Rozey in Amersfoort en Rotterdam juist vaak vol. Je eet er vega(n) en betaalt slechts 37,50 euro. Dat is mét drankjes en zónder tijdslimiet. Hoe kan dit? Het antwoord: Rozey heeft een duidelijke en liefdevolle missie, maar is tegelijkertijd een slim en schaalbaar franchiseconcept. Mede-eigenaar Roos Rutjes: “Dertig vestigingen van Rozey is in Nederland makkelijk haalbaar.”
Tekst: Iris Kranenburg
Bij Rozey in Amersfoort en Rotterdam is het vaak druk. En dat in een tijd waarin veel vegan restaurants hun deuren sluiten (zie groen kader). Het concept: voor 37,50 euro eet en drink je de hele avond onbeperkt van een kaart die 80% vegan is en 100% vegetarisch. Bijzondere gerechten zoals carpaccio van knolselderij, paksoi uit de oven en zeewier-nacho’s laten al zien dat het niet gaat om een ‘standaard’ all you can eat-formule. En ook het stijlvolle interieur matcht niet bij de gedachte die ‘onbeperkt eten en drinken’ vaak oproept bij mensen.
Mede-eigenaar Rozey Rutjes (41) heeft het zelf liever niet over ‘all you can eat’ en ‘onbeperkt’, maar over ‘all inclusive’. We treffen haar in de Amersfoortse locatie. Bij de thee serveert ze een vegan kokosmakroon, vers uit de oven. Net zoals alles op de kaart is veel volgens haar recept. “Je kunt heel lekker eten zonder dat daar dieren voor moeten lijden. Neem zeewier, zó voed - zaam, zó umamirijk. Of bieten uit Nederland, padden - stoelen als vleesvervanger, allemaal supersmaakvol.”
In elke stad een Rozey
De eerste Rozey opende in 2019, in Rotterdam. Inmiddels is er ook een locatie in Amersfoort, maar dit is eigenlijk pas het begin. “De komende tijd wil ik groeien met tien tot vijftien restaurants, en uiteindelijk moeten het er zo’n dertig worden. In elke grote Nederlandse stad past wel een Rozey. Ik wil het echt met heel m’n hart laten groeien tot iets veel groters.”
Lees verder onder de foto.
Rutjes doel: zo veel mogelijk mensen bekendmaken met de lekkere smaken van vegan. Ze stopte al haar spaargeld in het project. “Ik geloof dat een formule succesvol, winstgevend én duurzaam kan zijn. Goed voor de gasten, voor de natuur en goed voor de ondernemers die het uitvoeren. Bovendien wil ik een gezonde wereld achterlaten voor mijn kinderen.”
Lees verder onder de foto's.
CV Roos Rutjes (41)
2019 – heden: mede-eigenaar Rozey
2008 – 2019: freelance sustainable fooddesign
2009 – 2017: mede-eigenaar De Spiegeltent in Gouda (destijds van haar moeder, nu van haar broer)
2004 – 2007: Artemis Academie (styling)
La Cubanita en Bregje
De constructie van Rozey maakt dat het groeiplan realistisch is. Het concept is voor 50% van Rutjes en voor 50% van Club Culinair, het moederbedrijf van onder andere de franchiseketens La Cubanita, Proeflokaal Bregje en Heinde & Ver. “Roland Hogenelst is eigenaar van Club Culinair en met zo’n honderd zaken een echte horecareus. Toen ik hem vier jaar geleden sprak had hij nauwelijks iets vegetarisch op de kaart. Ik legde mijn idee voor een vegan franchiseconcept bij hem neer. Daar zag hij wel wat in.”
Waarom wilde Rutjes dit juist met zo’n grote partij als Club Culinair doen? “Rozey kan meeliften op alle franchisekennis, de zeer goed georganiseerde back - office en de inkoopvoordelen. En met mijn kennis van de vegan markt, recepten en duurzaamheid kan ik een volledig nieuw segment toevoegen aan Club Culinair. Door expertises te combineren, versterk je elkaar.”
All inclusive
De aansluiting bij Club Culinairs werkwijze betekent dat Rozey net als onder andere Bregje en La Cubanita een lage all inclusive-prijs heeft om aantrekkelijk te zijn voor een grote groep mensen. Van maandag tot en met donderdag betaal je 37,50 euro en op vrijdag, zaterdag en zondag 42,50 euro. Dat is inclusief fris, bier en water, en zonder tijdslot. Die prijzen klinken bijna te mooi om waar te zijn, zeker als je bedenkt dat veel vegan producten duurder zijn en de receptontwikkeling ervan arbeidsintensief.
Hoe zit dit? Rutjes: “Omdat we vallen onder Club Culinair kunnen we gezamenlijk inkopen, wat veel geld scheelt. Als losstaand bedrijf had ik dit nooit voor elkaar kunnen krijgen. De organisatie heeft bovendien zijn eigen groothandel in Waddinxveen, waardoor we ook nog onze eigen assortimentkeuzes kunnen maken.” Al botsen de wensen van Rutjes soms wel met die van de andere formules. “Ik zit echt bovenop onze menu-ontwikkeling en ben continu op zoek naar het beste ingrediënt dat binnen de marge past. En ja, soms zijn dat producten die niet standaard zijn. Dat moet ik er dan wel echt doorheen krijgen op het hoofdkantoor.” Dan lachend: “Ik ben daar wel een beetje een vreemde eend in de bijt hoor. Er is niemand die daar havermelk drinkt, bijvoorbeeld.”
Lees verder onder de foto's.
Franchise
Daarnaast werkt Rozey, net als de andere formules van Club Culinair, met een franchiseconstructie. De twee locaties hebben allemaal een franchisenemer en komende tijd openen er meer franchisevestigingen. Om nog meer locaties te openen zoekt Rutjes naar ondernemers die passen bij Rozey. Daarvoor is minimaal 20% eigen inleg nodig. Als de investering van een nieuwe zaak bijvoorbeeld 200.000 euro is, is 40.000 euro eigen geld nodig.
De rest komt via de bank, crowdfunding of een investering. Verder betaalt een franchisenemer maandelijks 3,5% franchisefee en een marketingfee van 500 euro. “Hoe groter we worden, hoe beter we kunnen inkopen. En dat heeft weer een gunstig effect op onze groei-ambities én op de prijzen voor onze gasten. Het wordt tijd om een groeimanager aan te nemen voor Rozey.”
Lees verder onder de foto.
Groothandels met vegan afdeling
Rutjes is zelf al vanaf haar twintigste vega(n) en bezig met duurzaam ondernemen. “Ik maakte kookvideo’s, recepten en andere content voor bedrijven als Max Havelaar, Alpro en The Dutch Weed Burger Joint. Wat dat betreft was ik de tijd echt ver vooruit.” De ondernemer is blij om te zien dat de aandacht voor ‘haar’ segment nu groeit. “Gelukkig zie ik dat veel restaurants met vegan bezig zijn en dat er steeds meer goede producten op de markt komen. Ook bij groothandels zoals Sligro wordt de vegan afdeling steeds groter.” Ze concludeert: “Mensen beginnen nu écht in te zien hoe lekker vegan is.”
Lees verder onder de foto's.
Veel vegan restaurants sluiten
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen