Zenith in Apeldoorn ontving eerste ster: ‘Reserveringen door het dak’

Jody en Joey Stinissen

Zenith in Apeldoorn ontving eerste ster: ‘Reserveringen door het dak’

Chef-kok Joey en gastvrouw Jody Stinissen van Zenith in Apeldoorn ontvingen afgelopen Michelin-uitreiking hun eerste ster. Hoe is het daarna gegaan? Welke veranderingen merkte het stel op? “De reserveringen gingen door het dak en we hebben veel interesse gekregen van nieuwe zakelijke relaties.”

Tekst: Madelief de Weerd

Wat was het effect van de ster? Merken jullie een verandering in reserveringen of in het type gasten?

“De reacties van onze vaste gasten waren superpositief! Ze vonden de ster verdiend. Daarnaast is het aantal reserveringen door het dak gegaan. We zijn nu al twee tot drie maanden vooruit volgeboekt. Ook merken we dat ons publiek zich verbreedt. Waar we eerst vooral gasten uit de buurt ontvingen, zien we nu meer bezoekers uit heel Nederland en zelfs uit België en Duitsland. Toch blijft onze doelgroep uiteenlopend: we ontvangen zowel jonge gasten vanaf 20 jaar als mensen tot ver in de 80. Er is een gemene deler, namelijk dat ze allemaal bij ons passen. Het soort gast is onveranderd gebleven.”

'Een van de mooiste dingen is dat we veel nieuwe, terugkerende gasten hebben'

Had de Michelinster invloed op de menuprijzen?

“Nee, Michelin waardeert ons voor wie we zijn en wat we doen: daar hoef je niet duurder voor te worden. In de toekomst moeten we misschien wel de prijzen verhogen, bijvoorbeeld door inflatie, maar de ster op zich is geen reden hiervoor. We willen de drempel voor onze vaste gasten behouden zonder direct de prijzen te verhogen vanwege de erkenning.”

Zijn er veranderingen in jullie leveranciers of partners?

“Ja, we hebben veel interesse gekregen van nieuwe zakelijke relaties. We hebben echter besloten om deze opties pas in januari of februari rustig te bekijken. De eerste weken na het nieuws van de ster waren we namelijk ontzettend druk. Nieuwe relaties willen we op een persoonlijke manier aangaan, en daar hebben we in die periode weer wat meer tijd voor.”

*Tekst gaat verder onder de foto's.
Zenith-in-Apeldoorn-Jody-Joey-Stinissen (3)-1 Zenith-in-Apeldoorn-Jody-Joey-Stinissen (5)

Over Zenith

Joey en Jody Stinissen openden vier jaar geleden restaurant Zenith aan de Koninginnelaan in Apeldoorn. Jody staat aan de voorkant als gastvrouw, en Joey werkt aan de achterkant als chef-kok. Gasten kunnen kiezen uit een vier- tot zevengangenmenu, een exclusief menu óf losse gerechten. “Hun passie vertaalt zich naar een ervaring die tot in de puntjes klopt,” schreef Michelin erover. Bij de afgelopen uitreiking ontving het koppel dan ook hun eerste ster.

Wat zijn positieve ervaringen sinds de Michelinster? Zijn er ook nadelen?

“Een van de mooiste dingen is dat we veel nieuwe gasten hebben ontmoet die daarna terugkomen. Dat is voor ons het grootste compliment. Nadelen zijn er eigenlijk niet; het totaalplaatje klopt nu veel meer. Onze identiteit is duidelijker voor de gasten, waardoor ze met de juiste verwachtingen hierheen komen.”

Hoe gaan jullie om met de druk om de Michelinster te behouden?

“We blijven hierin heel nuchter. We bestaan nu vier jaar en hebben altijd ons eigen ding gedaan, zonder te werken met het idee om een ster te krijgen. Nu we de ster hebben, is dat mooi, maar het verandert niet onze manier van werken. Het voelt als een bevestiging van onze visie, maar we laten ons er niet door definiëren.”

'De ster verandert niet onze manier van werken'

Hoe reageerde het team op het behalen van de ster?

“Het was magisch! Toen we die avond terugkwamen, had het team de keuken versierd en stonden er statafels om te proosten. Iedereen was emotioneel en trots. Echt een kippenvelmoment. Denk eraan dat ons team piepjong is; de meesten zijn rond de 20 jaar. Tja, dat maakt het extra bijzonder.”

Wat zijn de ambities en toekomstplannen voor Zenith?

“Onze ambities zijn eindeloos. We zien nog zoveel mogelijkheden om ons pand en onze identiteit verder te ontwikkelen. We zitten in een oud gebouw met veel potentie, en mijn man heeft volop creatieve ideeën om het verder te personaliseren, zowel qua interieur als in smaakcombinaties. We willen ook meer van onze Indonesische achtergrond in het restaurant verwerken, zodat dit een nog groter onderdeel wordt van onze eigen stijl. Zenith is nog lang niet klaar.”

Zenith-in-Apeldoorn-Jody-Joey-Stinissen (1) Zenith-in-Apeldoorn-Jody-Joey-Stinissen (4)-1
Artikel delen