Alcoholvrij: dit zijn de nieuwste en grootste ontwikkelingen
Alcoholvrije spirits, elixers, vermout, cordials en cocktails zijn anno 2022 niet meer weg te denken achter de bar. Het is een volledig volwassen categorie die volop in beweging is en zichzelf constant opnieuw weet uit te vinden. Wat zijn de nieuwste en grootste ontwikkelingen?
Tekst: Ingmar Voerman
Alcoholvrij: dit zijn de nieuwste en grootste ontwikkelingen
Er is een aantal opvallende trends binnen nieuwe Nederlandse merken en smaken alcoholvrije spirits: zij beroepen zich vaak op de rijkheid van kruiden en specerijen uit Latijns-Amerika en Azië, en gebruiken een beetje (riet)suiker als smaakversterker en voor een dikker mondgevoel. Daarnaast worden ze steeds vaker ontwikkeld om de functie in te nemen van (houtgerijpte) dark spirits, met een voller, donker- der en gewichtiger smaakpalet. Hiermee wordt het speelveld qua smaak natuurlijk veel groter.
Neem Van Sha, een nieuwe, 0% ‘dark spirit’ die de Indiase roots van de Nederlandse oprichter Sharan Bal gebruikt, met smaakmakers als saffraan, neroli (oranje- bloesem) en galangal (Thaise gember). Een aromati- sche en kruidige ‘spirit’ met een smaakprofiel van rijke kruiden en specerijen die zorgt voor een rond en warm smaakprofiel in cocktails. Een verrassende signatuur is de ‘not so old fashioned-cocktail’, met Van Sha, spice syrup en Angostura bitters.
Smaakvolle alternatieven
Ook Sapinca is een nieuwe speler: een ‘Organic Root Elixer’ van tien krachtige wortelsoorten, zoals maca (knolgewas uit Peru), yacon (appelwortel), mierikswortel, gember, galangal, kurkuma (Indiase geelwortel) en ashwagan- da (Indiase ginseng). Het geheel wordt opgefrist met een beetje citroen en versterkt met rietsuiker, waar- mee je het zou kunnen omschrijven als een alcoholvrije cordial. Het merk is bedacht door Diederick Evers en ontwikkeld om te drinken als powershot, in de mix met sodawater of warm water, of in creatieve cocktails zoals de Sapinca Best Serve met onder andere sodawater en een takje rozemarijn.
In de Amsterdamse spirit-scene is Palette bedacht, dat werd doorontwikkeld door drankengrootmacht Bacardí & Company Limited. Palette is er in de varianten Roots en Bold.
De eerste is een light spirit met jeneverbes, kruidnagel en gember. Bold is een volle dark spirit met smaken van eikenhout, vanille, honing en een vleugje rook. Een smaakvol alternatief voor donkere rum of whisky in mixen en cocktails. Overtuigend is de cocktail Bold Rush met Palette Bold, citroensap, agavesiroop en verse munt.
Een leuke mix van twee almaar opkomende trends - RTD (ready to drink)-cocktails en alcoholvrij - zijn de Zero-cocktails die De Kuyper afgelopen jaar ontwik- kelde: flesjes met populaire cocktails als de margarita, strawberry daiquiri, mojito en pornstar martini. Alcoholvrij met als belofte de smaak, het mondgevoel en de kick van de ‘echte’ cocktails. Ook alcoholvrij-grootmacht Lyre’s heeft inmiddels meerdere RTD- cocktails uitgebracht, en de verwachting is dat vele zullen volgen.
MEER VRAAG NAAR ALCOHOLVRIJ
De verkoop van laagalcoholische en alcoholvrije dranken (bier, cider, wijn, sterke drank en kant-en-klaar) stijgt. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau IWSR. Het bedrijf keek daarvoor naar tien belangrijke landen, waaronder Frankrijk, Duitsland, Spanje, de VS en Canada. De verkoop steeg daar van 7,8 miljard euro in 2018 naar tien miljard vorig jaar. En de groei is er volgens de cijfers nog lang niet uit: de IWSR verwacht dat tot 2025 het volume groeit met 8%. Het ziet dat veel gevestigde drankmerken innoveren met hun dranken en dat nieuwe merken op de markt verschijnen.
Alcoholvrije slijter
Wim Boekema, de bevlogen ondernemer achter Nix & Nix, de eerste en enige alcoholvrije slijterij(en) in Nederland, geeft aan dat alcoholvrije ‘gin-achtigen’ en dranken als Lyre’s Amaretti ‘een fantastisch startpunt’ zijn als alcoholvrije alternatieven voor vertrouwde smaken.
De volgende stap is wat hem betreft nieuwe, spannende smaken ontdekken, zoals The Livener van Three Spirits Drinks en Barreled Oak van Gnista.
De grootste ontwikkeling die Boekema nu ziet, is dat consumenten bekend worden met de categorie alcoholvrij. “Mensen groeien erin. Ze leren de dranken drinken, leren hoe ze het moeten schenken en leren in wat voor dranken je ze kunt bestellen. Daarnaast heeft de laatste twee jaar een enorme kwaliteitsimpuls plaatsgevonden in het aanbod.”
Boekema organiseerde vorig jaar voor het eerst de Dutch Non Alcoholic Spirit Awards. Hierbij keurde een vakjury bestaande uit gerenommeerde drankprofessionals ‘Flying Dutchmen’ Timo Janse, ‘Mister Cocktail’ Albert van Beeck Calkoen en ‘Cocktailicious’ Bart Waterschoot tientallen deelnemende merken in de categorieën Light spirits, Aperitief en Dark spirits.
Het doel van de competitie was duidelijkheid krijgen over de kwaliteiten van de dranken en mensen bewust maken van het diverse aanbod aan non-alcoholische spirits. Boekema: “We waren verrast door de smaakbeleving. Er kwamen echt hele interessante smaken naar voren.”
Omzetversterkers en margemakers
Hij legt uit dat goede alcoholvrije producten voor horecaonderne- mers echt omzetversterkers en margemakers kunnen zijn. “Je houdt een groep borrelaars langer vast als je de niet-drinkers meer kan bieden. Er zijn zo veel mooie, interessante alcoholvrije bieren, wijnen en mixdranken.”
Een tip die hij zou willen geven is: laat goed zien dat het beschikbaar is, op de kaart en in de zaak. En zie het niet als last: maak je personeel enthousiast over het alcoholvrije aanbod. “Voor een goede alcoholvrije cocktail mag je echt evenveel vragen als voor je normale cocktails. En daar verdien je een stuk meer aan dan aan een colaatje.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen