Bols viert 450 jaar pionieren met lancering Bols Blue 1575

Bols viert 450 jaar pionieren met lancering Bols Blue 1575

Blue Monday de meest deprimerende dag van het jaar? Niet in 2025. Want op maandag 20 januari lanceert distilleerderij Bols uit Amsterdam de Bols Blue 1575 voor het midden en hogere segment in de horeca. Een moderne likeur die de innovatieve cocktailcultuur van vandaag viert én een eerbetoon is aan de tijdloze Blue Curaçao. “We zien het als onze taak om een bijdrage te blijven leveren aan de cocktailontwikkeling.”

Openingsfoto: Ivar de Lange 

 

De cocktail is nog altijd bezig aan een sterke opmars in de Nederlandse horeca. “Het is echt ongekend populair”, ziet Ivar de Lange, Global Education Manager en Master Bartender bij Bols. “Toen ik in 1996 in een hotelbar in Amsterdam begon als bartender, was een cocktail zeker voor Nederlanders een luxeproduct. Er werd pas een cocktail gedronken als er écht iets te vieren was. Dat is in bijna dertig jaar volledig veranderd. Nu zie je de cocktail overal.”

450 jaar pionieren

De Bols Blue 1575 voegt een nieuwe dimensie toe aan het steeds verder uitdijende palet van cocktails. De firma Bols ging daarbij niet over één nacht ijs. Er werd bijna twee jaar aan de likeur gewerkt, waarbij uitgebreid werd getest door een selecte groep bartenders die hun mening gaf over de smaak en beleving. In de Bols Blue 1575, waarmee The Lucas Bols Company 450 jaar pionieren in de drankindustrie viert, worden gedistilleerde sinaasappelschillen gecombineerd met een basis van botanische spiced rum, die geblend wordt met masseraten van vanille, kardemom en paradijszaad.

Het resultaat is een warme, tropische smaak die zowel verfrissend als uitnodigend is, versterkt door de opvallende blauwe kleur en een sterke alcoholkick van 29,5%. “De Blue Curaçao maken we al bijna een eeuw”, vertelt De Lange. “Met de Bols Blue 1575 richten we ons ook op de trends die we nu zien.”

*De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Bols-Blue-1575-cocktail
Bols Blue 1575

Cocktailtrends

Welke trends neemt De Lange, die zich in 2016 als Master Bartender aansloot bij de Bols Bartending Academy, momenteel waar? “Cocktails zijn net als de mode; alles herhaalt zich”, lacht hij. “De zogenaamde disco-cocktails uit de jaren zeventig en tachtig, zoals de Harvey Wallbanger en Sex on the Beach, zijn weer erg in. Dat is leuk om te zien. Vooral omdat deze cocktails qua smaak en beleving erg belangrijk zijn geweest voor de ontwikkeling van cocktails in de horeca.

'Mensen willen nu iets onverwachts in hun eten en drinken'

"Tegenwoordig zie je dat kleur heel belangrijk is. Blauw is verreweg het populairst bij de cocktailliefhebber. En waarom? Omdat blauw de enige kleur is die moeilijk te maken is. Mensen willen nu iets onverwachts in hun eten en drinken.” De Lange (44) spreekt vol passie over cocktails. Waar zijn liefde voor het befaamde mixdrankje precies begonnen is?

De ervaren bartender gaat even terug in de tijd. “Ik was zestien jaar oud, werkte op zaterdag bij hotel Van der Valk in Katwoude, vlak bij Amsterdam”, herinnert hij zich. “Daar werd ik achter de bar gezet. Ik houd van verhalen vertellen en van een leuke interactie met gasten. Cocktails zijn daar een perfect vehikel voor. De creativiteit van een cocktail maken gecombineerd met het sociale aspect is uniek. Elke cocktail heeft een eigen verhaal.”

*De tekst gaat verder in het groene kader onder de afbeelding.

Bols-Blue-1575-dansen

Bols Blue 1575

Vanaf medio januari zal de Bols Blue 1575 verkrijgbaar zijn in het midden en hogere segment van de horeca. “Het is voor de bar die graag kwaliteit serveert”, stelt De Lange. “De likeur kan puur gedronken worden, maar er kunnen uiteraard ook mooie cocktails mee gemaakt worden.”

Ambities

Zijn bevlogenheid kan De Lange nu inzetten bij Bols. Hij vertelt enthousiast over de Blue Hawaii, een cocktail die in 1953 bedacht werd door de Hawaïaanse bartender Harry Yee. “Met de Bols Blue 1575 hebben we daar een hele mooie 2.0.-versie van gemaakt”, vertelt De Lange. “Dus in plaats van ananassap gebruiken we nu bijvoorbeeld een puree van ananas.” Dit past bij de diepere ambitie van Bols. “Met de lancering van de Bols Blue hopen we een mooie stap te maken voor de bartender-community”, besluit De Lange. “We zien het als onze taak om een bijdrage te blijven leveren aan de cocktailontwikkeling.”
Artikel delen