Geld verdienen met je bar; zo richt je je cocktailstation efficiënt en ergonomisch in

Geld verdienen met je bar; zo richt je je cocktailstation efficiënt en ergonomisch in

Aan de bar wordt het meeste geld verdiend, zegt Fjalar Goud van Collins Barsystems. Met een efficiënt workstation voor bartenders, een passende cocktailkaart en goede training kun je als ondernemer flinke marges maken met craft cocktails.

Hoofdfoto: Fjalar Goud achter de bar

Cocktails populairder dan ooit

Cocktails nemen een enorme vlucht in de horeca, en dat betekent dat steeds meer zaken – naast de high end-cocktailbars – nu ook cocktails schenken. Met craft cocktails kun je veel geld verdienen, als je tenminste je zaak en cocktailkaart hierop inricht en de bartenders traint, zegt Fjalar Goud.

Hij pioniert al meer dan tien jaar met Collins Barsystems, workstations voor bartenders die inmiddels in tal van cocktailbars te vinden zijn. Denk aan de Amsterdamse cocktailbars The Flying Dutchmen, Luminair, Sonora en het recent geopende SHU of de nieuwe Duke of Tokyo in Rotterdam. Naast het leveren van de barsystemen, helpt Goud ondernemers bij het inrichten van de bar, met het opstellen van de cocktailkaart en training van bartenders via zijn ISAAC Academy.

'Wij maken bars voor bartenders, door bartenders'

Voor en door bartenders

“Wij maken bars voor bartenders, door bartenders”, zegt eigenaar Goud. Daarmee bedoelt hij: alle input voor het ontwerp van de workstations komt bij de bartenders vandaan en zij zijn ook gelijk de ambassadeurs. “Heel veel bartenders vragen om een Collins, daar ben ik trots op.” Zelf stond hij jarenlang aan de wereldtop van bartending en weet dus als geen ander hoe belangrijk snelheid, efficiency en ergonomie is. Bij bijna alle bars waar hij werkte, kreeg hij pijn in zijn rug.

“Ik stoorde me vaak aan de indeling van de bar, ik vond dat niemand daar vanuit het oogpunt van de bartender over had nagedacht. Met mijn bartenderskills, gecombineerd met mijn ingenieursachtergrond – ik ben opgeleid als auto-technisch ingenieur en werkte bij Porsche voordat ik overstapte naar de horeca – ben ik zelf een bar gaan ontwerpen.”

Speedster

Goud: “De Speedster is het ultieme barsysteem dat je in iedere bar kunt integreren; anderhalve meter breed. Groter wil je niet, anders moet je gaan lopen en bewegen en dat wil je niet. Het uitgangspunt is om met zo min mogelijk handelingen zo veel mogelijk cocktails te maken. Alles vind je in dit workstation; een vaste plek voor alle tools, een speedrail met ruim twintig flessen, een spoelsysteem, je kunt de ice chest indelen zoals je zelf wil: links- of rechtshandig, zijdelings of naar voren scheppen; alle schotten kunnen eruit. Ook zit er een in hoogte verstelbaar spiller rack bij, dat zorgt ervoor dat de ergonomie gewaarborgd is. Alle onderdelen kunnen in de spoelmachine, in twee beurten heb je je hele cocktailstation schoon.”

Meer informatie over de Speedster

Collins-Bar-System-Fjalar-Goud (2)

Marges onder druk

Door de jaren heen is het ontwerp steeds verder geïnnoveerd en verbeterd, wat resulteert in het nieuwste workstation: de speedster (zie kader), waarmee een bartender zo’n zestig cocktails per uur kan maken – zonder rugpijn en mét meer tijd om service te verlenen. Naast de bartender moet ook de ondernemer blij met de workstations zijn, voegt Goud toe.

“Dat is degene die de rekening oppakt. Hij wil hoge kwaliteit, hoge service en zo veel mogelijk drankjes geserveerd zien worden. De marges staan onder druk, dus hoe meer drankjes per uur er worden gemaakt, hoe meer geld hij verdient (zie kader). En uiteraard moet ook de gast er blij van worden. De drie meest gehoorde klachten in de horeca zijn: te weinig service, te weinig kwaliteit en wachten. Niemand wil meer wachten en als je daar geen oplossing voor hebt, valt je service ook in het water.”

Meer omzet

Met Collins Barsystems zou een bartender tijdens piekuren zestig cocktails per uur moeten kunnen maken, zegt Goud. In een klassieke baropstelling is dat volgens hem ongeveer de helft minder. Hij maakt een snel rekensommetje: “Bij een conservatieve schatting kom je met een Collins uit op twintig cocktails meer per uur. Laten we een cocktailprijs van 12 euro nemen. Een gemiddelde horecazaak heeft 10 piekuren per week en dan kom je dus uit op: 12 euro x 20 cocktails = 240 euro per uur meer. 10 piekuren per week = 2400 euro per week. Dit is zo’n 10.000 euro omzet per maand extra dankzij het cocktailstation; ruim een ton per jaar. Een systeem kost zo’n 6000 euro, dat heb je dus supersnel terugverdiend.”

Artikel delen