Bierbrouwer Heineken is al jaren bezig om het tankbiertransport groener en duurzamer te maken. Inmiddels rijdt de eerste grote elektrische tankbiertruck (20.000 liter) door Nederland en wordt de Amsterdamse horeca al 100% groen bevoorraad door kleine elektrische biertankwagens. In 2030 moet het gehele wagenpark emissievrij zijn.
In alles wat Heineken doet, wil de bierbrouwer een groene oplossing vinden, zegt Carl van der Wielen. De manager tankbier is verantwoordelijk voor het tankbiertransport voor de horeca en stuurt met zijn team vanuit de brouwerij in Den Bosch dagelijks vijftig tankbierwagens de weg op om klanten in heel Nederland van vers bier te voorzien.
De tankwagens rijden met tussen de 3.000 en 20.000 liter bier van de merken Heineken, Amstel, Brand, Birra Moretti en Heineken Silver om batches van 250, 500, 1.000 of 3.000 liter bij horecazaken en evenementen af te leveren.
Lees hier een artikel over restaurant Fortezza in Hellevoetsluis en Café Emma in Den Haag, die sinds kort Birra Moretti Sale di Mare en Texels Tuunwal Tripel serveren.
Alleen het biertransport, dat 24 uur per dag doorgaat, is al een grote logistieke operatie, zegt Van der Wielen. Maar sinds 2016 is hij ook druk bezig om het biertransport te verduurzamen. Een misschien nog wel grotere uitdaging. Stap voor stap maken ze het wagenpark slimmer, efficiënter en groener.
“We hebben het grootste tankbierwagenpark ter wereld met vijftig tankbierauto’s, waarvan een groot deel geborgd is in schone diesels. De oude diesels vervangen we nu door elektrische voertuigen.” De eerste stip op de horizon is 2025, dan moeten alle vrachtwagens op schone diesel (Euro 6) rijden en mogen de trucks niet ouder dan vijf jaar zijn. In 2030 moet het gehele wagenpark emissievrij zijn. In eerste instantie leunden we nog achterover om te kijken wat de rest zou doen, vertelt Van der Wielen, terwijl hij het vergroeningstraject schetst.
Veel regelgeving was nog onduidelijk, en veel was technisch ook niet mogelijk. De elektrische trucks hadden in 2016 bijvoorbeeld nog maar een actieradius van 100 kilometer. Amper genoeg om naar Utrecht te rijden. Maar iedereen keek vooral naar elkaar, zegt hij. Waarop Heineken besloot zelf het voortouw te nemen. “Het was echt pionieren om alles uit te zoeken. We hebben veel overlegd met tankbouwers en truckfabrikanten en dat betaalt zich nu uit”, zegt Van der Wielen trots.
Lees verder onder de foto.
Ze begonnen met een oplossing te zoeken voor het grootste pijnpunt: Amsterdam, waar al het vervoer in 2025 al emissievrij moet zijn en waar je met het bruggen- en kadebeleid te maken hebt. Op de grachten mogen alleen voertuigen van maximaal 7,5 ton rijden. “De kwaliteit van het bier staat altijd voorop”, zegt Van der Wielen. Dus het is heel simpel: wat de regels ook zijn per stad, wij moeten er klaar voor zijn om het bier vers bij de klant te krijgen.”
“We hebben in vijf jaar veel bereikt”, zegt Van der Wielen. “En zijn klaar voor 2030. We gaan nu elk jaar tien tot vijftien auto’s omzetten naar een zero emissie voertuig, met een actieradius tot 500 kilometer. We zijn koploper op dit gebied, je moet vooral zelf goed weten wat je wil. En de laadinstallaties in orde hebben! Het vinden van goede chauffeurs is lastig, maar de infrastructuur van de stroom is pas echt ingewikkeld."
"We zijn druk bezig om alles aan te passen bij onze hubs en in Den Bosch; daar hebben we veel laadpalen geplaatst. Met onze eigen zonnepanelen en wind molens wekken we de groene stroom op. We zijn volledig groen.”
Lees verder onder de foto.