Jos Oostendorp, eigenaar bij brouwerij Yellow Moon en Brouwersnös, is voorzitter van CRAFT, de vereniging van de kleinere, onafhankelijke brouwerijen. Gevraagd naar de actuele situatie in de bierwereld met hoge grondstoffenprijzen, margedruk, accijnzen en eventuele uitgestelde belastingen, noemt Oostendorp de situatie zorgelijk. "De manier waarop de overheid omgaat met lokale ondernemers is beschamend."
Tekst: Gerard Molenaar
Oostendorp: “De prijsontwikkeling van energie en verpakkingen bijvoorbeeld blijft zorgelijk en onzeker. Accijns op bier blijft de cashcow van de overheid. De manier waarop de overheid omgaat met de lokale ondernemers is ronduit beschamend. Dat hebben we met name gezien rondom de Wet op de Accijns die voor veel CRAFT-leden heel slecht uitpakt. En binnenkort de verhoging van de accijns op bier om de armoede te bestrijden in Nederland. Maar we blijven strijdvaardig. Opgeven is geen optie.”
Als voorzitter ziet Oostendorp van dichtbij wat het met de brouwers doet. “Er zijn leden die gestopt zijn en enkele zijn failliet gegaan helaas. Maar de komende accijnsverhogingen kunnen er wel voor zorgen dat het zwaard van Damocles valt. Het idee dat je alle verhogingen makkelijk kunt doorberekenen aan je afnemers en uiteindelijk met nog meer prijsverhogingen voor de consument komt, geeft aan dat deze overheid alleen maar bezig is om een begroting rond te krijgen over de hoofden van heel veel ondernemers. Ondernemers die Nederland kleuren!”
Er komen geluiden uit de markt dat ook kleinere brouwers aan prijsstunts gaan doen om de capaciteit van hun installatie te vullen. “Ja, het vullen van ‘overcapaciteit’ is niet nieuw. Stunten kan voor sommige brouwers een kortetermijnoplossing zijn. Maar stunten is natuurlijk niet goed. Zorg ervoor dat je er hoe dan ook nog aan verdient. En naar de toekomst toe: hoe ga je weer terug naar je oude prijsniveau? Dat kan wel lastig zijn.”
Gevraagd naar de overlevingskansen van de brouwers, is de voorzitter optimistisch. Hij omschrijft de CRAFT-leden als veerkrachtig. “Het zijn allemaal kleine ondernemers die er privé al veel tijd én extra middelen in steken om het hoofd boven water te houden. Het geloof in de overheid zijn de meesten wel kwijt, maar het geloof in eigen creativiteit en passie niet. We zijn binnen onze vereniging een project opgestart, de Money Game, waarmee we samen met onze leden meer financieel inzicht gaan krijgen in hoe je je brouwerij nog beter kunt benutten.”
Behalve voorzitter van CRAFT is Oostendorp ook ondernmer als oprichter en eigenaar van Yellow Moon en Brouwersnös. Hij ziet waartoe de prijsstijgingen leiden. “Vanaf de brouwerij gaat veel van je bier naar de groothandel en/of naar slijterijen en horeca. Uiteraard moet elke tussenhandel eraan verdienen, maar dat betekent dat de prijs voor de consument dan onevenredig hoog stijgt. Zeker bij horeca zie je ook dat met name door alle marges in de keten de prijzen flink stijgen.”
De vraag is wat in zo’n situatie de beste strategie is. “Dé oplossing heb ik niet. Maar creativiteit, slimme marketing, slim inkopen, duurzame activiteiten, een eerlijk eigen verhaal hebben en contact houden met je afnemers, zijn essentieel om in ieder geval de gunfactor te houden/krijgen. Genieten van lokaal gebrouwen bieren houdt de lokale economie in leven. Vanuit CRAFT organiseren we veel activiteiten om onze leden daarbij te ondersteunen."
Eigen horeca van de brouwerij door middel van een eigen proeflokaal kan er zeker aan bijdragen dat je bedrijfsvoering én naamsbekendheid verbetert. De marges voor groothandel en slijterijen zij nu voor jezelf.