Nieuwe cocktailbar SHU in Amsterdam: 'Energieke cocktails in clubsfeer'

Exclusieve cocktailbar Shu in Amsterdam

Nieuwe cocktailbar SHU in Amsterdam: 'Energieke cocktails in clubsfeer'

Begin juni opende een nieuw cocktail- en uitgaansconcept haar deuren in hartje Amsterdam: SHU. Achter het concept staan Stijn Jesse, Joy Gerritsen, Giovanni de Capitani, Tan Antoniesen en Rodney Thakur. SHU is de afkorting van Scoville Heat Unit, die de scherpte van chilipepers aangeeft. Volgens Stijn Jesse staat het symbool voor de spicyness in het uitgaansleven die ze missen in de doelgroep 25+ in Amsterdam. Opvallend is de list only policy. Op vrijdag en zaterdag kom je alleen binnen als je op de lijst staat. "Dat mysterieuze doen we bewust."

Tekst: Ingmar Voerman
Foto's: Chantal Arnts

Een groep ervaren horecaondernemers met een specialisatie in het nachtleven zit achter de nieuwe cocktailclub SHU. Stijn Jesse, Joy Gerritsen, Giovanni de Capitani, Tan Antoniesen en Rodney Thakur zijn in wisselende samenstellingen mede-ondernemers van Amsterdamse uitgaans- en horecagelegenheden zoals Chin Chin Club, Oliva, Mesiba en Feest van Joop. Hun gezamenlijke ervaringen vormden de basis voor SHU.

Clubsfeer

“Na het diner blijven veel Amsterdammers in de doelgroep 25 tot 45 jaar hangen in restaurants, aan een kleine bar die daar qua drukte, akoestiek, ambiance en service niet op gebouwd is”, zegt mede-eigenaar Stijn Jesse. Zo is volgens hem het idee voor SHU ontstaan: een bar die na het diner start en om 21.00 uur opengaat.

“Het begint als een luxe, ‘high energy’-cocktailbar waar je plaatsneemt aan de bar. Later gaan de barkrukken aan de kant en maakt SHU de transitie richting een meer clubby sfeer. Onze doelgroep wil na het diner nog even uit, maar mist een geschikte plek. SHU is de afkorting van Scoville Heat Unit, die de scherpte van chilipepers aangeeft. Het staat symbool voor de spicyness in het uitgaansleven die wij missen in deze doelgroep in Amsterdam.”

De ondernemers hebben deze doelgroep zien opgroeien en ze hebben als eigenaren van diverse (nacht)horecazaken de afgelopen jaren de behoeftes zien veranderen. “We zagen dat deze doelgroep graag naar verschillende wereldsteden gaat, maar lastig z’n draai kan vinden op uitgaansgebied in Amsterdam.”

*De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Shu-Amsterdam-
Cocktail in cocktailbar Shu in Amsterdam

Mysterieus

Lisa Boissevain van Investerior heeft op basis van de ideeën van de ondernemers het interieurdesign gerealiseerd. SHU moet een bepaalde huiselijkheid uitstralen, maar wel op een chique, luxe manier. Er is gebruikgemaakt van veel natuurlijke materialen zoals koper, hout en marmer. In de stoffering veel velours op een hoogwaardige manier. De kunst aan de muren komt van verschillende artiesten, zoals de beroemde Amsterdamse kunstenaar Joseph Klibansky.

Jesse: “Op vrijdag en zaterdag werken we met een list only policy, op woensdag, donderdag en zondag kun je nog zonder aankomen. Pas na je gegevens te hebben achtergelaten bij de host kun je door naar de garderobe. Dan kom je in de eerste ruimte met bar. Dat mysterieuze doen we bewust, we geven niet meteen heel de club weg. SHU heeft 55 zitplaatsen, de club heeft met zo’n 150 gasten de ideale hoeveelheid mensen.”

*De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Cocktailbar-Shu-cocktailbar Interieur-Shu-cocktailbar-Amsterdam


Vijf cocktailstations

De drie pijlers zijn service, snelheid/e  ectiviteit en beleving. Beleving door middel van investeringen in licht en geluid en elke avond een live-dj. “De mooiste complimenten krijgen we gelukkig vaak van gasten die zich in Parijs, Londen of New York wanen”, zegt Jesse. “Cocktails zijn een belangrijk onderdeel van het totaalplaatje. Daarom hebben we met barmanager Stefan Sumual (winnaar Entree Award Best Bartender 2022) ook veel expertise binnengehaald.

We hebben vijf professionele Collinscocktailwerkstations, de bars nemen relatief ook veel ruimte in. Mensen zagen onze plannen en verklaarden ons voor gek dat we relatief zoveel baroppervlakte hadden op deze vierkante meters. Maar dat is ons idee: je moet als gast heel de nacht cocktails kunnen bestellen. Het is de kern.”

Cocktailkaart

Voor barmanager Stefan Sumual is het belangrijk dat de eigenaren zelf ook op de vloer staan. We zijn met een klein team, je doet alles samen, zegt hij. “Het vormen van de cocktailkaart was wel een ding. Hoe ga ik dat doen in een club? Het moest high-end, vrouwvriendelijk, energiek, snel en praktisch. Cocktails waarmee je kunt dansen, ook.

De cocktails hebben daarom allen de opbouw van een highball, in de categorieën signatures, tiki en highballs. In de laatste sectie zijn de premium spirits het uitgangspunt, die hebben ook geen losse cocktailnamen. De rode draad in de cocktailkaart is mijn eigen stijl: Indonesische ingrediënten, een mooie balans tussen zoet en zuur en tropische, fruitsmaken.”

'De exclusieve flessen tequila gaan hier door het dak'

Verder maken ze ook cocktails naar de wensen van de gast, zoals Sumual bij cocktailbar Feijoa in Amsterdam leerde. “Alcoholvrije cocktails maken we zelfs alleen op deze manier. Het assortiment luxe spirits en champagne is ook uniek aan SHU. Ik heb nog nooit zoveel luxe dranken verkocht als in SHU, de exclusieve flessen tequila gaan hier door het dak.”

*De tekst gaat verder onder het groende kader.

Cocktail The SHU

Cocktail-shu-amsterdam

Stefan Sumual: “De huiscocktail The SHU is de onbetwiste hardloper en de cocktail waar ik het meest trots op ben. Deze cocktail is een optelsom van de ingrediënten die ik het liefst gebruik in cocktails. Mijn favoriete smaken die teruggaan tot mijn jeugd.”

Ingrediënten:

  • 60 ml Ketel One Citroen
  • 30 ml citroensap
  • 20 ml passievruchtsiroop
  • 4 verse frambozen
  • 7,5 ml Strega
  • Aftoppen met 30 ml Crodino en 40 ml sodawater
Schenk alle ingrediënten in een shaker, voeg hier de frambozen aan toe en muddle. Vul de shaker met ijs, shake en strain in een highballglas gevuld met een ijsspeer. Top met Crodino en sodawater, en roer kort.

Gastvrijheid

Over het vormen van zijn barteam zegt Sumual dat hij bewust geen bekende gezichten zocht. Wel eiste hij een bepaald kennisniveau. “Iedereen moest een kennistoets maken met vragen op het gebied van klassieke cocktails, technieken en werkwijzen zoals het batchen van cocktails. Ik zoek in mijn team een combinatie van oprechte gastvrijheid en basiskennis. Zo hebben we nu een ijzersterk, internationaal team dat gretig is om te leren en veel passie heeft. Ze zijn trots om hier te werken, toen we opengingen leek het alsof we al jaren samenwerkten.”
Interieur-Shu-Amsterdam16 Interieur-Shu-Amsterdam14
Artikel delen