Revolutie in de cocktailwereld: wat zijn ready to drinks?
De wereldwijde verkoop en smaakontwikkeling van kant-en-klarecocktails en mixdranken groeien hard. Wat zijn deze ‘ready to drinks’ (RTD’s) precies en wat kunnen ze betekenen voor de horeca? We duiken in deze steeds populairder wordende categorie.
Tekst: Ingmar Voerman
Foto’s: Titia Hahne, Silja Summanen, Lars Verkroost
Wat zijn ready to drinks?
Ready to drinks (RTD’s) zijn kant-en-klarecocktails of -mixdranken. Sommige zijn meteen drinkbaar, andere hebben nog een korte handeling nodig. Ze komen in allerlei verpakkingen: van blikjes en grote flessen en van geportioneerde vacuümzakjes, tot nitro-tapsyste - men en slushmachines.
Hoe populair zijn RTD’s?
Ready to drinkcocktails bestaan al decennialang en de behoefte hieraan zat al jaren in de lift. Maar door corona is de populariteit in een duizeling - wekkende stroomversnelling gekomen. Horecagasten kwamen massaal en noodgedwongen thuis te zitten, maar wilden wél cocktails van hoge kwaliteit blijven drinken. Zonder te veel gedoe. Gemak dient de mens, maar dan wel hoogkwalitatief. Er ontstond dus een vernieuwde vraag, die het niveau van de blikjes prefab whisky-cola en Breezers uit de supermarkt ver oversteeg.
In 2020 groeide de wereldwijde markt voor RTD’s met 43%. Dat is exclusief het aanbod van kleine spelers, zoals lokale cocktailbars (bron: marktonderzoek IWSR). Projecties van het IWSR laten zien dat deze stijgende ontwikkeling door zal zetten met 21,8% per jaar tot 2024.
COCKTAILS WORDEN HIERMEE TOEGANKELIJKER’
Welke stijlen zijn er?
Net als ‘gewone’ cocktails is er een keur aan soorten en smaken Toch kunnen we drie duidelijke stijlen waarnemen in het roerige RTD-landschap:
- Bruisende mixen: de klassieke mixblikjes worden voorbijgestreefd door verbeterde, frisse en toegankelijke mixen met een hedendaags smaakprofiel. Veelal een likeur of spirit met een bruisende mixer of sodawater en eventueel citrusfruit. Vaak relatief laag in alcohol.
- ‘Boozy’ cocktails: klassieke ‘short-drink-cocktails’ die eigenlijk alleen bestaan uit een combinatie van alcoholhoudende dranken en enige verwatering, met een alcoholpercentage van 20 tot 35%. Denk aan cocktails als de old fashioned (rum, suiker, bitters) of de negroni (gin, rode vermout, aperitief bitter). Deze kunnen water bevatten, zodat de cocktail op perfecte sterkte is als je hem uitschenkt, of ze kunnen nog een kleine ‘stirr’ op ijs nodig hebben voor de juiste verhoudingen, en zodat alle aroma’s goed vrijkomen. Deze cocktails zijn lang houdbaar en al jaren populair als cocktails uit vat of fles in cocktailbars.
- Sour-cocktails, tiki-drinks en cocktails met fruitsappen. Daar zit gelijk een uitdaging: ze zijn vaak beperkt houdbaar of maken gebruik van alternatieve zuren en vooruitstrevende technieken. Het alcoholpercentage is tussen de 10 en 25%
Wie maken ze?
Allereerst de grote spelers uit de drankenindustrie. Eigenlijk heeft ieder drankenmerk wel blikjes of flesjes met RTD-mixen. Bacardi heeft bijvoorbeeld Tails Cocktails (batched cocktails) en het Australische whiskymerk Starward heeft krachtige bottled whiskycocktails. Vanuit de Nederlandse markt zijn vooral voor evenementen, thuis- en buitengebruik afgelopen jaren onder andere Fresco’s (Licor 43), de limoncello Fiorito Tonic Can en Fizzy Favourites (De Kuyper) ontwikkeld.
Dan zijn er speciale cocktailbedrijven, zoals Springbay, Groovy Fluids Lab en De Cocktail Club, die kant-en-klare-, verse cocktailoplossingen bieden, vaak voor de horeca en evenementen. Wes Schreutelkamp is mede-eigenaar van The Streetfood Club en Rum Club (Utrecht) en richtte vorig jaar met Wouter van Kaam en Daan van den Berge De Cocktail Club op. “We richten ons op de horeca, daar is zoveel te winnen. We maken cocktails voor de kleine cafés die ook een goede pornstar martini willen serveren, en voor de grote strandtenten die voor snelheid en constante, hoge kwaliteit kiezen.” Ze maken de cocktails in geportioneerde flesjes, grote flessen, nitro-tapsystemen en slushmachines. “We staan in Nederland aan de vooravond van de cocktailrevolutie. Kijk naar een stad als Londen, waar zelfs veel pubs en restaurants cocktails serveren. Dat gaat volgens ons ook hier gebeuren, die vraag creëert de nieuwe beleveniseconomie vanzelf.”
De laatste speler in het RTD-landschap zijn de gerenommeerde cocktailbars en -bartenders die uitstekende, verse RTD-cocktails maken. Denk hierbij aan Rosalia’s Menagerie, Flying Dutchmen Cocktails en Salmuera in Amsterdam, Mr. Finch in Utrecht, Tiki at Home in Den Haag en The Rumah, Williams Canteen (zie kader) en Ayla in Rotterdam. Hoe mooi zou het zijn als restaurants deze lokale cocktails inzetten voor hun drankkaart?
Hoe interessant zijn RTD’s voor de horeca?
Natuurlijk gaan gasten ook naar de horeca voor een stukje theater: het geluid van het shaken en de ijsblokjes in de shaker, de bartender die vakkundig en met een glimlach de drankjes maakt en een vers geshakete cocktail van een topbartender.
Daar kan eigenlijk geen RTD tegenop. Maar niet in ieder(e) bar of restaurant werken echt goede cocktailbartenders die consistent en kwalitatief goede cocktails kunnen fabriceren.
Daarnaast is er vaak geen tijd voor, of is er geen goed uitgeruste bar om dit te faciliteren. RTD-cocktails kunnen de horeca in deze gevallen juist helpen kwalitatieve cocktails te serveren, en dán worden ze superinteressant.
Het is net zoals de koffiescene: goede machines en koffiesoorten helpen de horeca om altijd goede koffie te serveren. Maar voor een specialty coffee gaan liefhebbers juist naar de lokale koffiebar, zoals je voor een waanzinnige cocktail naar een lokale cocktailbar gaat.
Waar, wanneer en hoe drink je het?
De drinkmomenten voor RTD-cocktails zijn zo gevarieerd als de cocktails zelf. Je drinkt ze op evenementen, in volume-horeca, de kroeg, een restaurant of op het strand.
Je kunt ze vaak direct uit een blikje of flesje drinken, maar sommige hebben nog een korte shake of andere finishing touch nodig. Los daarvan komt een ijskoude perfect serve in een passend cocktailglas en met de perfecte garnering natuurlijk het dichtst bij de ‘echte’ cocktailervaring. En hier kan de lokale bartender Viktor of Victoria nog steeds zijn of haar befaamde knipoog bij serveren.
Op de hoogte blijven van nieuws uit de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief!
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen