Het jaar begon goed met een drukbezochte Horecava waar een mooi bieraanbod te zien was. De grote vraag is wat 2023 voor jaar gaat worden voor de horeca en voor de brouwerijen. Je leest het hieronder!
Opvallend op de Horecava was de grote aanwezigheid van Warsteiner, als ‘buitenlandse’ brouwerij. Onlangs interviewden mijn collega Iris Kranenburg en ik Catharina Cramer, de topvrouw van dit 270 jaar oude Duitse familiebedrijf. Het werd een mooi gesprek waaruit ook bleek dat Catharina dol is op Nederland en het liefst iedere editie van de Horecava bezoekt. Deze editie was ze verhinderd, maar volgend jaar zal ze er ongetwijfeld bij zijn. Nederland is namelijk een belangrijke markt voor de Duitse brouwer, die in Nijmegen een Beneluxvestiging heeft. Tijdens het interview werd duidelijk dat de brouwerij hoopt in 2023 de nummer twee te worden in de markt voor alcoholvrij bier.
Dat is dan alcoholvrij volgens de Duitse norm, dus met maximaal 0,5% alcohol. Met de tweede alcoholvrije variant, het Herbes Pils, heeft de brouwer een sterke troef in handen.
Uiteraard was de grootste bierstand op de vakbeurs ook dit jaar voor Bier&cO. Op de Horecava interviewde ik Rick Kempen die zich onder andere uitsprak over de markt voor alcoholvrij. Toen we later op de stand van Bier&cO alle alcoholvrije bieren op een rij zetten, bleek dat het voor de horecaondernemer een fluitje van een cent moet zijn om een mooie alcoholvrije bierkaart te maken. Er is een enorme variatie te zien in alcoholvrije en -arme bieren met uiteenlopende smaakprofielen. Wat een winst voor mensen die een gezonde levensstijl nastreven of die gewoon een avond de Bob zijn. Met de recente cijfers van Nederlandse Brouwers, die een enorme groei in alcoholvrij laten zien, wordt duidelijk dat er zo ontzettend veel kansen voor horecaondernemers liggen dat ze snel werk moeten maken van een gevarieerde en aantrekkelijke alcoholvrije bierkaart.
Verder was natuurlijk de ‘craft beer street’ een opvallende verschijning op de Horecava. Mooi dat de kleine brouwers ook een plek hebben gevonden. Liefhebbers van Belgisch bier kwamen ook aan hun trekken. De sfeer in de ‘bierhal’ was uitstekend en iedere dag was te zien dat bier verbindt.
De grote vraag is natuurlijk wat 2023 voor jaar gaat worden voor de horeca en voor de brouwerijen. De volksdrank die pils toch is, wordt steeds duurder. Er zijn horecaondernemers die de prijs bijna niet durven te verhogen, maar ze worden geconfronteerd met allerlei stijgende lasten en fors duurdere pilseners. Kijk in de grote steden niet meer op van vier euro of meer voor een pils. Hoe lang gaat dit nog goed? Wat mij opvalt is dat het prijsverschil tussen een pils en andere bierstijlen steeds kleiner wordt. Ga je vier euro betalen voor een pilsje dat je vrij snel wegdrinkt of ga je voor misschien vijftig cent meer aan een genietbier, bijvoorbeeld een tripel waar je langer plezier van hebt?
Ik ben benieuwd of we die verschuiving echt gaan zien. Ik heb niet de illusie dat bier weer goedkoper gaat worden zodra de energieprijzen weer gaan dalen. Sommige horecaondernemers zijn creatief en bieden kleinere inhoudsmaten aan om de prijs te dempen. Gelukkig dat creativiteit ook een kenmerk is van de Nederlandse horeca. Ondanks de nodige zorgen hoop ik dat 2023 een goed bierjaar zal zijn.
Gerard is biersommelier, schrijft voor Entree over bier en verzorgt maandelijks deze rubriek. Hij is ook betrokken bij de verkiezing Huisbier van het Jaar.