De genomineerden van de Entree Awards laten ieder jaar allerlei (toekomstige) trends in de horecabranche zien. Wat valt ons dit keer op aan de lijst? We presenteren in twee delen een overzicht met acht ontwikkelingen. Dit is het eerste deel met vier trends. Goed om te vermelden: de genoemde horecabedrijven zeggen niks over de winnaars die tijdens de uitreiking op 28 november in Theater Amsterdam bekend worden gemaakt.
Tekst: Iris Kranenburg
Foto’s: Pim Ras, Snellaars/Geels, Lars Verkroost, VERO, Maarten Willemstein
Vakantieparken ontwikkelen zich momenteel volop. Het gaat zowel om parken van individuele ondernemers als om (vernieuwde) parken van grote spelers. Kleine nicheparken ontstaan terwijl ketens blijven groeien. Aspecten zoals design, duurzaamheid, service, architectuur, ruimtelijke integratie in de omgeving en eten en drinken verbindt veel nieuwe parken. Verschillen zijn er ook. Sommige concepten zijn bijvoorbeeld geënt op persoonlijke aandacht door technologie (apps en sensoren in accommodaties) en andere juist op de bewuste afwezigheid ervan. Ook de grote variëteit aan accommodaties valt op: van tiny houses tot wellness-huisjes en luxe tenten, en van high end tot basic. Kortom: de nieuwe generatie vakantieparken richt zich met al deze ontwikkelingen op veel meer diverse doelgroepen en de wensen van deze tijd.
Steeds vaker zien we horecazaken waar een echte ‘bar vibe’ hangt, maar waar de vaak kleinere gerechten de traditionele bar bites ver overstijgen. In zo’n zogeheten ‘restobar’ staat de bar centraal en gebeurt koken op hoog niveau, zonder al te veel poespas en meestal zonder vaste menu’s. De setting is vaak eenvoudig en relaxed, maar wél smaakvol, en de service goed en informeel. In veel gevallen zijn het ware buurtparels, met locals als graag geziene gasten. Deze casual zaken bieden een toegankelijke manier van gastronomisch genieten. Eten aan de bar is er net zo gezellig als aan tafel. Dat laatste is een fraaie ontwikkeling: op hoog niveau dineren aan de bar is in Nederland (helaas) geen gewoonte. Brengt deze ontwikkeling daarin verandering?
Steeds vaker ontvangen restaurateurs en hoteliers gasten in een kerk. Niet zo gek, want anno 2022 staan kerken vaker leeg. En dat geldt ook voor kloosters, scholen, theaters en scheepswerven. Met andere woorden: ‘oude’ plekken krijgen een nieuw leven. Dit jaar zien we een aantal mooie voorbeelden hiervan in de lijst met genomineerden voor de Entree Awards. Herbestemmen is een interessant topic, want het kan een alternatief bieden voor verval, leegstand en sloop en geeft erfgoed een tweede leven. Ondernemers moeten echter wel durf en geduld hebben. Met name voor gebouwen met een monumentale status gelden strengere regels dan voor niet- monumenten. Zo mag het vooraanzicht bijvoorbeeld niet veranderd worden.
Experts zijn het erover eens: de bruine kroeg verdwijnt uit het straatbeeld. “En de parels die er nog zijn, moeten we koesteren”, horen we van veel kenners. Maar dat wil niet zeggen dat er anno 2022 geen cafés meer worden geopend. Veel nieuwe/vernieuwde cafés hebben net als de traditionele bruine kroeg wel een duidelijke barfunctie en een fijn huiskamergevoel. De nieuwe generatie cafés doet dat echter wel op een eigentijdse manier. Bijvoorbeeld met een goed uitgedachte f&b-kaart - het eten is goed, maar niet ingewikkeld -, entertainment, thema’s en/of modern interieur. Bij de nieuwe generatie cafés staat bovendien een ondernemer aan het roer met oog voor doelgroep, de buurt, gastvrijheid, duurzaamheid en personeelsbeleid.
Op 28 november horen de genomineerde ondernemers in de elf categorieën én de categorie Best Bartender en Horecaondernemer van het Jaar wie er met de felbegeerde Entree Awards naar huis gaan.