Aan de vooravond van het nieuwe horecajaar, blikt trend-forecaster Vincent van Dijk vast vooruit. Voor de Independent Hotel Show Amsterdam ging hij langs een aantal bijzondere hotels in München, op zoek naar de belangrijkste hoteltrends voor komend jaar met als resultaat de video in dit artikel. Een jaar waarin veiligheid vooropstaat, AI gaat zorgen meer gasttevredenheid en de maxibar opdoemt in de hotelkamers.
Bescherming, veiligheid en rust zijn belangrijke thema’s in 2024 in deze tijden van oorlogen en onzekerheid. We zien meer en betere beveiliging in hotels, onder meer dankzij nieuwe technologie, maar ook meer afgelegen en extreem afgeschermde hotels en veel meer privacy voor de hotelgast. Opvallend: we zien steeds vaker hotels met speciale bars, restaurants en delen van het hotel die zijn gereserveerd voor eigen gasten. Ook zien we de opkomst van members-clubs binnen hotels en stijgt het aantal residents binnen hotels, mensen die in een hotel wonen. Ook veiligheid van personeel gaat een grote rol spelen.
Elke gast wil een hyper-persoonlijke ontvangst en dat in tijdens van krapte op de arbeidsmarkt. Nieuwe technologie kan er gelukkig voor zorgen dat elk verblijf maatwerk wordt. AI zorgt voor een persoonlijke ervaring door de wensen van de gasten vooraf, tijdens en na het verblijf beter te inventariseren en sneller in te spelen op wensen. Van een persoonlijke welkomstcocktail tot een op maat gemaakte souvenir. Door de gasten van de wensen beter te inventariseren is er minder waste. Ook zien we personal pricing opkomen, op basis van AI.
We zien niet alleen maatwerk als het gaat om service, maar ook in het interieur. Hotelinterieurs en meubels worden steeds vaker op maat gemaakt door lokale designers en ambachtslieden om zo een eigen stijl te creëren en om ervoor te zorgen dat ze levenslang meegaan in plaats van elke keer weer de interieurs aan te passen aan tijdelijke trends en grillen.
Bij een telkens veranderende persoonlijke ervaring horen ook de food & drinks. We zien de minibar terugkomen op de kamer in gepersonaliseerde versie. Met ready-to-drink cocktails, gezonde en verse dranken. Ook maxibars in de lobby en op de kamers. Daarnaast zien we dat hotels outlets openen met verschillende keukens en thema’s voor diverse doelgroepen en verschillende momenten op de dag.
Het luxesegment binnen de hotelindustrie groeit enorm. Gasten willen een unieke ervaring en hebben hier veel geld voor over. Een ervaring op het gebied van entertainment, culturele of toeristische activiteiten. Het kan niet gek genoeg zijn: de gast wil totaal omvergeblazen worden, maar het kunnen ook onverwachte micro-ervaringen zijn die de gast uit zijn realiteit halen. Luxemerken en hotels vinden elkaar om magische ervaringen te ontwikkelen.
Wellness is een trend die al jaren speelt, maar die ook naar een hoger luxeniveau wordt getild. Holistic experiences, multi-sensory wellness, sleep tourism, natural energy, hybrid salons, accessible diagnostics. Wellness in hotels is tegenwoordig veel meer dan een sauna en een behandelkamer: het maakt onderdeel uit van het entertainmentprogramma en is verweven met het hele hotel.
De gast van nu wil vermaakt worden, dus hotels en hotelbars gaan steeds meer programmeren. Een weekvullend programma zorgt ervoor dat er nieuwe doelgroepen naar het hotel komen en dat gasten vaker terugkomen. Van DJ’s tot theater, van workshops tot sportieve activiteiten, wellness-programma’s, festivals en culinaire experiences voor zowel hotelgasten als locals.
De gast wil niet in een anonieme, internationale omgeving zitten, maar kiest voor hotels die overduidelijk onderdeel zijn van een destination, met veel aandacht voor de lokale keuken, kunst en activiteiten. Want als je je niet onderdompelt in een andere cultuur heeft reizen immers geen zin. Aan de lokale gebruiken wordt een moderne twist gegeven en humor en zelfspot worden niet geschuwd.
Creativiteit, fantasie, sprookjes, cultuur en muziek vormen dit jaar een grote inspiratiebron voor hotels. Als gasten een hotel boeken, laten ze zich meevoeren naar een andere wereld die ons even afleidt van de dagelijkse beslommeringen. We zien steeds meer tot in de vezel doorgevoerde thema’s en concepten die zorgen voor een unieke ervaring. Luxe en creativiteit gaan hand-in-hand.
De hospitality-wereld is volop bezig om zichzelf opnieuw uit te vinden. In een snel veranderende wereld met broodnodige aandacht voor sustainability, waarbij reizen, massa-toerisme onder druk staan en waarbij grote ontwikkelingen plaatsvinden op het gebied van technologie, gaat de hotelier terug naar de kern van hospitality en gaan hotelmerken hun kennis, ervaring en brand op een andere manier inzetten om de wereld mooier te maken.