Van 13 tot en met 16 januari 2025 vindt de nieuwste editie van Horecava plaats in RAI Amsterdam. Innovatie en technologie zullen deze editie een grote rol spelen. Horecava-directeur Florentine Rijkmans: "We willen horecaondernemers praktische tips meegeven, waarmee ze direct na hun beursbezoek aan de slag kunnen." Kijk hier voor tickets.
Volgens Horecava-directeur Florentine Rijkmans staan horecaondernemers momenteel voor meer uitdagingen dan ooit. "Van personeelstekorten en stijgende kosten tot de groeiende druk om te verduurzamen: we moeten een manier vinden om deze uitdagingen op de lange termijn het hoofd te bieden."
De sleutel tot de oplossingen ligt grotendeels in innovatie en technologie, wat deze Horecava-editie een belangrijk thema zal zijn. Hoewel kunstmatige intelligentie nog niet bewust breed wordt toegepast in de horeca, biedt het ondernemers volop kansen om tijd te besparen, processen te stroomlijnen en de klanttevredenheid een boost te geven.
Dit jaar zet Horecava de schijnwerpers op deze ontwikkelingen met de introductie van het AI-lab. "We willen horecaondernemers praktische tips meegeven, waarmee ze direct na hun beursbezoek aan de slag kunnen", legt Rijkmans uit. "We laten zien hoe AI kan bijdragen aan bijvoorbeeld het automatiseren van reserveringssystemen, het creëren van content voor sociale media, menuontwikkeling en data-analyse."
*De tekst gaat onder de afbeeldingen verder.
Personeel blijft ook in 2025 een heet hangijzer, signaleert Rijkmans. "Dat kunnen we ook niet zomaar oplossen. We kunnen moeilijk een bus vol medewerkers laten voorrijden. Maar we kunnen ondernemers wél handvatten bieden. Hoe zorgen we ervoor dat jongere generaties in de horeca willen blijven werken en het niet zien als een bijbaan? En hoe ga je om met de werkdruk in het fine dining-segment, waar doorzetten vaak de norm is?"
Op maandag 13 januari vindt er in het TrendLAB een symposium plaats dat zich richt op dit vraagstuk, met Entree Magazine als mediapartner. Een advies van Rijkmans aan horecaondernemers: "Sta open voor de ideeën van je medewerkers. Zij zien waar bedrijfsprocessen efficiënter kunnen en waar hun eigen behoeften liggen. Dat betekent niet dat je als ondernemer de volledige regie uit handen moeten geven, maar wel dat je ruimte biedt aan verandering."
De moderne chef is steeds meer een publiek figuur geworden: ze zijn het gezicht van het restaurant en influencers die de publieke opinie beïnvloeden. Moderne chefs zijn culinaire ondernemers, activisten en mediafiguren geworden.
Horecava speelt hierop in door bekende chefs een podium te bieden, legt Rijkmans uit. Horecava introduceert, in samenwerking met Gault&Millau, Taste of Horecava. In deze omgeving nemen de chefs, onder wie Emile van der Staak (De Nieuwe Winkel**, Nijmegen), bezoekers mee in een culinaire belevingswereld rondom een chef's table. Hier draait het om creativiteit, innovatie en duurzaamheid.
Daarnaast zijn er verschillende symposia in het theater waar chefs, maar ook andere horecaprofessionals het podium pakken. Op maandag 13 januari spreekt chef-kok Jef Schuur van Bij Jef* op Texel over duurzame vis. 'We eten de oceaan in een rotvaart leeg', luidt zijn alarmerende boodschap. Rijkmans: "Op zijn initiatief brengen we tijdens dit symposium de wetenschap en chefs samen om meer bewustzijn te creëren."
*De tekst gaat onder de afbeeldingen verder.
De vraag naar alcoholvrij zit in de lift. Waar wijn vroeger onlosmakelijk verbonden was aan fine dining, kiezen gasten nu steeds bewuster voor non-alcoholische alternatieven. De jongere generatie gaat zorgvuldiger om met alcohol, maar wil niet inleveren op de culinaire ervaring. Toprestaurants spelen hierop in door creatieve, alcoholvrije opties aan te bieden die net zo verfijnd en complex zijn als traditionele pairings.
Rijkmans: "We zetten 0.0 in de spotlights. Dit jaar zijn er veel aanbieders van alcoholvrije dranken. Bierbrouwers introduceren een alcoholvrije variant, en daarnaast zijn er tal van nieuwe merken waar alcoholvrij de norm is. Om de vindbaarheid van alcoholvrij te vergroten, worden deze exposanten extra uitgelicht op de plattegrond."
*De tekst gaat onder de afbeeldingen verder.
Door terugkerende leveranciers en nieuwe toetreders is de beursvloer groter dan voorgaande jaren. "Op alle vlakken komen er nieuwe partijen bij. Dankzij deze aanwinsten kunnen we de markt, de actuele trends en de oplossingen voor de horeca nóg beter afspiegelen."
Het Start-up Lab is ook dit jaar een ontmoetingsplek voor jonge bedrijven met grote ideeën. Hier krijgen startups en scale-ups, zoals Zwamcijsje (plantaardige hartige broodjes), MoJu Zero (alcoholvrije aperitieven en dranken) en SuBoRo (Nederlandse karamelsaus), de kans om hun innovaties vanuit hun eigen stand te delen. Op woensdag 15 januari pitchen deze nieuwe bedrijven hun ideeën voor een panel in het theater; een unieke kans om feedback te verzamelen en hun netwerk uit te breiden.