Huren van een Dark Kitchen: hoe zit dat nu precies?
Wil je je gaan richten op bezorgmaaltijden, maar heb je geen of niet genoeg keukenruimte? Dan zijn er grofweg drie opties: huur een speciaal ingerichte bezorgkeuken, maak gebruik van overcapaciteit of transformeer zelf een pand tot geschikte productieplek. “Een succesvolle dark kitchen is efficiëntie in het kwadraat.”
Tekst: Iris Kranenburg
Te Huur: Dark Kitchen
Jarenlang werkte Justin Sluijter voor Uber Eats. Inmiddels heeft hij met twee compagnons een eigen bedrijf, YourKitchen. “Vanuit een pand in de Amsterdamse Schinkelbuurt verhuren we zeven deels ingerichte keukens aan bestaande restaurants zoals Cannibale Royale (Amsterdam en Rotterdam) en Sea Palace (Amsterdam) én aan virtuele restaurants, zoals Gianna Homemade Pasta. Zij gebruiken onze keuken puur voor het maken en bezorgen van online bestelde gerechten.” Nieuwe locaties in onder andere Eindhoven, Utrecht, Haarlem, Groningen, Breda en het buitenland staan op de planning. “Als huurder kun je meegroeien met ons en tegen lage kosten een nieuwe locatie openen in een gebied waar je nog niet zit. Zo kun je snel en makkelijk opschalen”, aldus Sluijter. YourKitchen is niet de enige aanbieder van dit soort productiekeukens in Nederland. Zo zijn er onder andere The Kitchen Dojo (Rotterdam), Food Union (Rotterdam en Haarlem) en Deliveroo Editions (Amsterdam). Opvallend is het geplande Cooklane, dat valt onder het Amerikaanse dark kitchen-bedrijf CloudKitchen van Uber-oprichter Travis Kalanick. Met Cooklane wil hij Europa, inclusief Nederland, veroveren.
Potentie van Dark Kitchens
Jelte Vrijhoef houdt zich als mede-eigenaar van Deliverect, dat het online beheer van maaltijdbezorging vereenvoudigt, fulltime bezig met deze markt. Hij bevestigt dat het aantal gespecialiseerde dark kitchen-aanbieders in Nederland nog meevalt. “Zeker in vergelijking tot Engeland, de Verenigde Staten en China, waar grote partijen als Karma Kitchen en Kitopi miljoeneninvesteringen ophalen. Duidelijk is wel dat er ook bij ons meer van dat soort aanbieders gaan komen. Vooral in de Randstad is er ruimte voor.”
Maar er zijn volgens Vrijhoef meer opties om aan keukenruimte te komen. “Vergis je niet in de potentie van host kitchens. Dit zijn keukens van (horeca) bedrijven die overcapaciteit verhuren. De vraag naar en het aanbod van deze vaak volledig ingerichte locaties zijn enorm, maar er zijn nog maar weinig platforms die de twee samenbrengen.” Het nieuwe platform ShareThatKitchen richt zich daar wel op. Mede-oprichter Jasper Kooijmans: “We krijgen dagelijks verzoeken van horecaondernemers die een keuken zoeken voor het maken van bezorggerechten. Zij krijgen als eerste een seintje als er een geschikte ruimte wordt geregistreerd. Het aanbod zit vooral in onbenutte capaciteit en daluren van hotel-, catering-, event- en bedrijfskeukens.”
Is een Dark Kitchen huren iets voor mij?
- Data bestuderen vind je leuker dan persoonlijke interactie met gasten. Heb je een scherp oog voor die cijfers en analyses? Dan kun je snel virtuele merken ontwikkelen op basis van de vraag in een bepaalde regio;
- Bedenk dat een dark kitchen een hardcore productiekeuken moet zijn met een ijzersterk inkoopbeleid. Om winstgevend te zijn mag er geen grammetje vet aan je bedrijfsvoering hangen;
- Je online aanwezigheid is van cruciaal belang om bestellingen te genereren. Je hebt immers geen fysieke locatie. Online marketing moet je dus liggen;
- Ghost kitchens zijn voor nieuwkomers laagdrempelig, maar besef wel dat de concurrentie groot is.
Bron: Deliverect
Alles in eigen hand
Dan is er nog de optie om zelf een pand te huren en daar een keuken in te plaatsen. Restaurantketen De Beren doet het al jaren en het aantal ondernemers met zo’n soort dark kitchen neemt toe. Neem die van Eric de Kock en zijn compagnon. Zij huren vierhonderd vierkante meter van een deels leegstaand kantoor in Woerden en lieten daar een keuken in bouwen voor hun nieuwe bedrijf Bezorgrestaurants, waarmee ze zes virtuele merken aanbieden. Waarom kozen zij voor deze plek? “Hier is het bezorgaanbod nog niet zo groot als in de Randstad, de huur is twee keer zo laag als die van een A-locatie en er is voldoende ruimte voor riders. Bovendien kunnen we alles in eigen hand houden, van logistiek en software tot apparatuur waarmee we willen werken.” De kosten voor die apparatuur waren zo’n 120.000 euro, vertelt De Kock.
Bij dark kitchen-verhuurbedrijven zijn die kosten lager, omdat de inrichting deels al is gedaan. Sluijter van YourKitchen: “In de keuken staan basisvoorzieningen, zoals een afzuigkap en dubbele spoelbak en punten voor gas, water en elektriciteit. De ondernemer zorgt voor een ontwerp en spullen, denk aan een werkbank, oven en grill. Houd rekening met zo’n twintigduizend euro opstartkosten.” De maandelijkse huurkosten zijn
bij YourKitchen tussen de 2.200 en 2.700 euro. Ondernemers kiezen voor een vaste huurprijs of voor een model met lagere huur, maar wel met fee over de omzet. Daar komen nog achthonderd euro servicekosten bij, voor onder andere afvalmanagement, ongediertebestrijding, beveiliging, verzekeringen, software en een KvK-adres.
Shared kitchen: 3, 4 of 5 dagen
Dit soort keukens is ook te vinden bij The Kitchen Dojo in Rotterdam. Eigenaar Junior Lugte heeft echter ook een shared kitchen die voor drie, vijf of zeven dagen gehuurd kan worden. Lugte: “De ondernemers van onder andere Diego’s en Two Hungry Bois en mijn eigen Bite Club Indonesia delen ovens, gaspitten, frituren en bakplaten en hebben als opstartkosten zo’n tien- tot vijftienduizend euro nodig.” Op een avond staan er per bedrijf twee tot drie werknemers, vertelt Lugte. “Als je meer dan drie mensen nodig hebt, is of je menu niet geschikt voor delivery of je flow loopt niet goed. Met Bite Club Indonesia hebben wij één keukenmedewerker en twee hulpkoks. Met weinig personeels- en opstartkosten kan het concept ideaal zijn voor starters.”
Eigen bezorgers vs. Uber Eats, Thuisbezorgd of Deliveroo
Dat er animo is om de bezorgmarkt te betreden, is niet zo gek. Kennisinstituut FSIN berekende dat in 2021 maaltijdbezorging op 3,4 miljard euro omzet uitkwam, een groei van 19% ten opzichte van 2020. De verwachting is dat de groei doorzet. Aantrekkelijke cijfers, maar er zijn wel uitdagingen. Personeel vinden bijvoorbeeld. Zijn chefs bereid om op een B-locatie te werken als er tal van vacatures op A-locaties zijn?
En kies je voor eigen bezorgers of riders van Uber Eats, Thuisbezorgd of Deliveroo? Die laatste zorgen voor online zichtbaarheid, maar vragen commissie.
Lugte voegt toe: “Beginners zijn vaak onrealistisch en vinden het te lang duren voordat ze break-even draaien. Meestal duurt dat zes maanden, en dat is eigenlijk al absurd snel. Het spelletje van dark kitchens speelt zich bovendien volledig online af. Dat is interessant, maar niet makkelijk.”
Vrijhoef van Deliverect kan zich daarin vinden. “Je kunt in zo’n verhuurkeuken goed geld verdienen, mits de keuken is uitgedacht tot op het bot, van idee tot uitvoering. Een succesvolle dark kitchen is efficiëntie in het kwadraat. Zo niet, dan verdwijnen de winstmarges als sneeuw voor de zon.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen