De wereld van vakantieparken is volop in beweging. Sterker nog, Nederland heeft te maken met een volgende generatie vakantieparken met oog voor nieuwe concepten en doelgroepen. Jonge ondernemers staan op, terwijl grote spelers doorontwikkelen.
Tekst: Iris Kranenburg
Hoofdfoto: vakantiepark Terhills in België
We zien een nieuwe generatie (vakantie)parken met oog voor design, architectuur, tech (of juist het ontbreken ervan), service, duurzaamheid en/of f&b. Neem The Unbound in Amsterdam-West, dat zichzelf presenteert als een boetiekhotel. Terecht, want met een goed restaurant, wellness-faciliteiten, onderscheidend interieur en allerlei andere hotelachtige services, komt het aardig in de buurt van een hotelconcept.
The Unbound is een initiatief van twee ondernemers. En zo zijn er steeds meer nieuwe, individuele ondernemers actief in dit booming segment van de vakantieparken. Denk aan de ondernemers achter Tiny Parks. Een vernieuwde herberg en luxe, hippe tenten. Alleen te bereiken met een klein pontje, elke avond een gezellig family diner en lekker in de natuur. Ze openen binnenkort hun derde locatie en groei is aanstaande.
Of neem vakantiepark Mölke in het Overijselse Zuna. Het familiebedrijf bestaat al meer dan vijftig jaar, maar vernieuwt continu. Mede-eigenaar Rutger van de Maat introduceerde het nieuwe concept ‘slow living’. Met een streekwinkel, pas geleverde wellness-huisjes en boomhutten, en met fluisterbootjes, yoga, een festivalsfeer, films kijken onder de sterren, een Mölke-app en duurzame samenwerkingen met lokale overheden en de festivalbranche.
Dit soort spelers moeten het opnemen tegen de grote spelers. Want ook dáár gebeurt veel. Neem de samenwerking tussen Roompot en de ondernemers van Break Away Concepts. Die leidde tot de designhuisjes van Cuber in Hoenderloo met de vrijheid van een vakantiehuisje en de services van een goed hotel. Of kijk naar het hippe Terhills van Center Parcs, net over de grens in België. Tot slot het Solo Retreat-concept van EuroParcs: tiny houses voor één persoon. Nu staan de huisjes alleen nog in EuroParcs in Otterlo, maar straks in meerdere parken.
En dan de snelle groei van grote spelers: Dormio ontwikkelt meerdere projecten zoals Nieuwvliet Bad, Medemblik, De Hondsrug, Zoutelande, Maasbommel en Veluwemeer. En Landal is bezig met o.a. Marina Resort Well, Elfstedenpark en Berg en Duinen.
Toerismestrateeg Isabel Mosk: “De vakantieganger van nu gaat vaak op een korte vakantie in eigen land. De boekingen voor het buitenland zijn booming, maar je ziet dat een tweede of derde vakantie vaak in eigen land wordt gehouden.” Wat zoekt de vakantieganger? “Hij wil zich bijzonder voelen en is op zoek naar een unieke ervaring, vergelijkbaar met een buitenlandse ervaring.”
Dat zie je nu terugkomen bij vakantieparken, zegt ze. "Het vakantiepark van nu heeft de service van een luxe hotel of restaurant. Er is aandacht voor duurzaamheid, lokaal, (niche) doelgroepen, ontzorging, technologie en gezondheid.” Horeca wordt ook een steeds belangrijker onderdeel van de beleving, ziet Mosk. “Hier liggen kansen voor vakantieparken. Juist omdat gezinnen ook willen genieten van goed eten en drinken.”