Rebranding ARCA Bar in Amsterdam: ‘Moet een bestemming worden’
Met de rebranding van ARCA Bar in Amsterdam wil het team er een easy-going cocktailbar van maken. Het team beschrijft ARCA Bar als de perfecte plek om na het werk te ontspannen en te genieten van shared-dining gerechten en creatieve cocktails. We spreken erover met Group Bars Manager Alessandro Mannello en de Portugese signature sterrenchef Henrique Sá Pessoa. “We willen ARCA Bar meer lostrekken van het restaurant en er een eigen concept van maken.”
ARCA Bar is sinds drie jaar te vinden in het art’otel, pal tegenover het Centraal Station van Amsterdam. Veel gasten die gingen eten in ARCA Restaurant startten de avond met een drankje in de direct naastgelegen bar, om vervolgens door te gaan naar het diner. "De bar was als het ware een verlening van het restaurant", begint Alessandro Mannello. Hij is sinds voig jaar bar manager van de bars van hotelgroep PPHE, in Europa en het Verenigd Koninkrijk en daarmee verantwoordelijk voor de bar-outlets.
Rebranding
Met de rebranding van ARCA Bar komt er een verandering voor het bar-gedeelte in Amsterdam. Mannello vertelt dat de bar nu een echt eigen ‘identiteit’ krijgt. Hij spreekt van een ‘destination bar'. Daarmee bedoelt hij dat de bar nu ook aantrekkelijk is voor iedereen die alleen wat wil komen drinken, eventueel met wat bites erbij. Het volledig nieuwe food & beveage menu is de basis voor de transformatie.
Cocktails
Zo zijn alle signature cocktails op de kaart nieuw ontwikkeld. Er zijn in totaal acht nieuwe signature cocktails ontwikkeld, naast de klassieke cocktails. “Ze zijn eenvoudig, maar ook ondeugend”, lacht de bar manager. De acht cocktails die op de kaart staan zijn geïnspireerd op de kunstcollectie van Atelier van Lieshout met als terugkerend thema 'Course of Life'.
Het hotel, restaurant en bar heeft recentelijk vijf nieuwe kunstwerken van Van Lieshout ontvangen, die in de restaurant- en barruimte te vinden zijn. Deze voegen zich bij de 120 kunstwerken die al door het hele hotel te vinden zijn, met als doel deze kunstervaring verder te integreren in de F&B-gastenervaring. De Signature cocktails hebben namen als: Early Years en First Supper. Elke cocktail heeft een eigen verhaal (storytelling) dat past bij een van de kunstwerken. Het overkoepelende thema is: Course of Life.
*De tekst gaat verder onder de foto's.
Bites met Portugese twist
Voor het culinaire gedeelte van ARCA is sinds 2020 de bekende Portugese chef Henique Sá Pessoa verantwoordelijk. Hij heeft meerdere restaurants, waaronder Alma** in Lissabon en is regelmatig in het Amsterdamse restaurant te vinden om te adviseren en nieuwe menu's te bedenken en te testen met het team dat dagelijks in de keuken staat.
Over ARCA Bar zegt hij: “Voorheen serveerden we in de bar dezelfde gerechten als in het restaurant, maar dan kleiner.” Dat geeft ook aan dat de bar lange tijd een ‘verlening’ was van het restaurant. Sá Pessoa vervolgt: “Nu is er dus een volledig nieuwe kaart met onder andere Portugese borrel bites. “Petiscos, noemen wij dat. Perfect om ook te delen", aldus de sterrenchef. Leuk: in de maand mei staat er een speciale katsu sando (Japanse sandwich) op de kaart die is ontwikkeld met InBread uit Amsterdam. Ook de specials laten zien dat de bar losstaat van het restaurant.
*De tekst gaat verder onder de foto.
Andere vibe
De gerebrande bar krijgt een andere vibe dan het restaurant, vertellen de twee. Dat zowel het restaurant als de bar een eigen identiteit heeft, is ook zo in Londen. Onlangs openden daar de deuren van een nieuwe art’otel. Het gloednieuwe hotel is te vinden in Battersea Power Station, een nieuwe wijk met winkels, horeca en luxe woningen. Een echte nieuwe hotspot op de plek van de voormalige kolencentrale, aan rivier The Thames. Daar vind je Joia Bar én Joia Restaurant, twee verschillende concepten.
Ziet Sá Pessoa verschillen tussen Londen en Amsterdam: “Cocktails zijn enorm on trend. Je ziet dat niet alleen chefs bekender worden, maar óók de bartenders. Een mooie ontwikkeling, vind ik.” Al is de cocktail-scene in Amsterdam nog niet zo groot als in Londen, volgens de chef. “En dat geldt ook voor de lunch. In Nederland eten mensen 's middags een eenvoudige boterham met kaas, terwijl het in andere landen echt een moment van de dag is, vaak met een warme maaltijd. De lunch-scene in Londen is bijvoorbeeld heel erg groot. Hopelijk komt dat ook in Nederland.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen