Virtuele influencers: gaat de horeca mee met deze ontwikkeling?

Virtuele influencer Lil Miquela

Virtuele influencers: gaat de horeca mee met deze ontwikkeling?

Wil je je nieuwe menu promoten of je allernieuwste suite onder de aandacht brengen? Nodig dan eens virtual influencers uit. De tafel dekken of een flesje wijn op de kamer zetten is niet nodig. Steeds meer merken werken samen met 'virtuele influencers'. Dit zijn geen echte personen, maar vaak door marketingbureaus gecreëerde personages. Sommigen hebben een serieuze achterban met enorme volgers-aantallen. Lil Miquela heeft bijvoorbeeld drie miljoen volgers. Gaat de horeca mee met deze ontwikkeling?

Tekst: Vincent van Dijk
Foto: het Instagram-account van Lil Miquela

Veel horecazaken beginnen net een beetje te wennen aan het fenomeen influencers, die in ruil voor een diner of overnachting hun eigen ervaring delen op hun sociale media, maar de nieuwe trend staat al klaar: de virtuele influencers. Want waarom zou ik in een tijd van Artificial Intelligence nog de moeite nemen om zelf langs te gaan bij een horecazaak, als je met een snelle klik op afstand de leukste content kunt creëren?

Digitale karakters

De virtual influencers, ook wel digital influencers genoemd, hebben hun eigen socialmedia-account met volgers, maar het zijn gecreëerde personages. Je hebt ze in alle soorten en maten: van hyperrealistisch tot overduidelijk nep. Het is overigens nooit de bedoeling om te laten lijken of het een echt persoon is, want in de bio staat duidelijk vermeld dat het om een digitaal karakter gaat en ook met hashtags als #aigenerated wordt aangegeven dat het geen echt mens is.

'In Nederland kennen we Esther Olofsson, de virtuele ambassadeur van Rotterdamse merken'

Met door AI gemaakte content worden kanalen als YouTube, TikTok en Instagram gevuld. De eerste accounts werden al in 2016 gemaakt en al snel ontstonden samenwerkingen met bedrijven. Want ook de grote internationale merken willen laten zien dat ze met hun tijd meegaan en hoe kan dat beter dan in de zich razendsnel ontwikkelende wereld van AI te duiken?

En met ‘iemand’ die perfect is, want in de wereld van virtual influencers zien we een niet aflatende reeks van glanzende huid, perfecte make-up, de mooiste locaties en meest luxe merken. De bekendste is Lil Miquela met drie miljoen volgers. In Nederland kennen we Esther Olofsson, de virtuele ambassadeur van diverse Rotterdamse merken.

*Tekst gaat verder onder de foto's

Virtual-Influencers-Ai-Lil-Miquela-Esther-Olofssen
Virtuele influencers: Lil Miquela (links) en Esther Olofsson (rechts)

Illusies creëren

Het doet een beetje denken aan de opkomst van Habbo Hotel en Second Life, waar alle marketeers massaal op doken en waar we nu om lachen. Maar het is erg gemakkelijk om dit fenomeen af te doen als flauw of kinderachtig, want het laat prachtig zien hoe snel de ontwikkelingen op AI-gebied gaan. Ook wordt er gespeeld met de spannende wereld tussen echt en nep, waarbij beide serieus worden genomen.

En eigenlijk past het heel goed bij de hospitality branche, want als er érgens geld wordt verdiend met het creëren van illusies is het daar. Maar het is vooral een opstapje naar een nieuwe virtuele wereld, want over een paar jaar vindt een enorm deel van meetings hier plaats, oriënteren toekomstige gasten zich hier als het gaat om het maken van een boeking en gaan we zelfs virtueel op vakantie.

Artikel delen