Waarom openen steeds meer BN’ers horecazaken?

Utrechtse Horecagroep, Manuel Broekman en Drippy's van Kaj Gorgels

Waarom openen steeds meer BN’ers horecazaken?

Steeds meer BN’ers verbinden hun naam aan een horecazaak en openen restaurants, cafés en foodconcepten. Denk aan rapper Boef met de hit Chick&Cheez, de DRIPPY’S burgers van YouTuber Kaj Gorgels en de zesde horecazaak van acteur Barry Atsma met zijn Utrechtse Horeca Groep. Wat maakt de horeca zo aantrekkelijk voor bekende Nederlanders? “Het is een wereld waarin je zichtbaar bent, vertrouwen opbouwt én waarin goed geld te verdienen is.”

Tekst: Madelief de Weerd
Foto's: o.a. Pim Ras en Stacii Samidin
Hoofdfoto: Barry Atsma, Marco van Basten en Frank Rijkaard (Utrechtse Horecagroep), Manuel Broekman (Pepito, Amsterdam) en Drippy's-burger van Kaj Gorgels

Het is geen compleet nieuw fenomeen meer, maar de laatste tijd hebben veel BN’ers de stap gezet om een horecazaak te openen. Zo was Jandino Asporaat veel in het nieuws met FC Kip in Rotterdam en startte presentator en YouTuber Kaj Gorgels onlangs in de havenstad met DRIPPY’s, in samenwerking met horecaondernemer Ad Schaap. En rapper Boef levert zijn Chick&Cheez-gerechten inmiddels op meer dan vijftig (!) locaties in Nederland.

'Een BN’er wekt vertrouwen bij gasten, verhuurders en leveranciers'

“Voor exposure is het enorm goed”, zegt Stef Driessen, horecaspecialist bij ABN Amro, over deze trend. “Een BN’er die zich verbindt aan een horecazaak wekt vertrouwen bij gasten, verhuurders én leveranciers. Verhuurders zijn sneller bereid om meer te faciliteren, omdat ze weten dat een BN’er met financiële middelen achter de zaak staat. Dit vergroot de kans op succes aanzienlijk.”

Een Aantrekkelijke Sector

Volgens Driessen is de horeca voor BN’ers aantrekkelijk, omdat ze direct in contact staan met hun publiek. Daarnaast zijn de instapbarrières en investeringen relatief laag, wat het makkelijker maakt om in de horeca te starten dan in veel andere sectoren. Vermogensbeheer speelt ook een rol: door inkomsten te investeren, kan vermogen groeien. Dit kan niet alleen door middel van aandelen, maar ook door te investeren in (horeca)bedrijven.

*Tekst gaat verder onder de foto's van DRIPPY'S

Drippys-Rotterdam-Kaj-GorgelsDrippys-Amsterdam-Kaj-Gorgels16 Drippys-Rotterdam-Kaj-GorgelsDrippys-Amsterdam-Kaj-Gorgels17

Succesfactoren

“Bovendien kan je goed geld verdienen in de horeca”, vervolgt Driessen. “Maar er zijn wel enkele cruciale succesfactoren. Zo moet er voldoende markt zijn voor het concept op de locatie waar je opent. Het verschil in aantrekkelijkheid tussen grote en kleine steden groeit, wat de potentie van horecazaken sterk beïnvloedt. Verder is een goede bedrijfsleider essentieel, iemand die zowel medewerkers als gasten tevreden houdt. Met herhaalbezoeken stuur je op succes en vergroot je de kans op continuïteit.”

Voorbeelden van horecazaken van BN'ers

  • Rapper Boef: Chick&Cheez, met 50 bezorglocaties in Nederland
  • Jandino Asporaat: FC Kip in Rotterdam
  • Thijs Boermans: Nonna in Amsterdam
  • Barry Atsma, Marco van Basten en Frank Rijkaard: Utrechtse Horeca Groep, met zes horecazaken
  • Kaj Gorgels & Ad Schaap: DRIPPY’S in Rotterdam
  • Rico Verhoeven & Eveline Wu: Mood Streetfood in Eindhoven
  • Nicolette van Dam: Brasserie Van Dam in Amsterdam
  • Manuel Broekman: Pepito in Amsterdam
  • Jan Smit: Lotje Wine & Dine in Volendam
  • Robert ten Brink: Café Heuvel in Amsterdam
Artikel delen