Ze schelen meer dan 25 jaar en delen hun passie voor cocktails en bartending. Barmanager André Montijn (45) en bartender Tommi Snijders (19) van The Peacock in Zwolle zijn van twee verschillende generaties bartenders. Ieder met een eigen visie op de cocktailscene van nu. Wat kunnen ze van elkaar leren?
Tekst: Madelief de Weerd
Barmanager André Montijn werkt al meer dan dertig jaar in de horeca. Zijn collega Tommi Snijders van cocktailbar The Peacock in Zwolle (zie kader) komt daarentegen pas net kijken en startte drie jaar geleden met bartending.
Door die lange én korte ervaring hebben ze allebei een andere visie op cocktails. Montijn: “Als oudere generatie bartender kijk ik vooral met een commerciële bril naar de cocktailkaart. Op welke goede producten zit veel marge? En wat zou echt een hardloper kunnen zijn? Deze twee vragen stel ik eerst voordat we een nieuwe cocktail ontwikkelen.” Zo zette Montijn de ‘Fluffy Duffy’ cocktail op de kaart: een twist op de alom geroemde pornstar martini, maar dan met rum, passievrucht, limoen én een foam van witte chocolade. Het is de hardloper van de kaart. Montijn: “Soms lachen collega’s me uit als ik weer een ‘basic bitch’ op de kaart zet, maar deze verkopen gewoon supergoed.”
De nieuwe generatie vindt daarentegen de ‘zachte’ kant van cocktails belangrijk en kijkt vooral naar creativiteit. Snijders: “De oudere generatie leeft vaak onder het motto: ‘Less is more’. Terwijl wij jonge bartenders houden van meer! Meer technieken, spannende ingrediënten, verschillende dranken ... Veel poespas eigenlijk. De kijk op creativiteit in cocktails is dus heel anders.”
Verstopt in een telefooncel in The Dublin House (Zwolle) vind je speakeasy-bar The Peacock. De bar was genomineerd voor de Entree Awards Best New Cocktailbar 2023 en cocktailkenners Misja Vorstermans, Ingmar Voerman en Albert van Beeck Calkoen waren na het jurybezoek erg te spreken over The Peacock. “Het is een heerlijke bar die niet alleen een aanwinst is voor de regio Zwolle, maar voor het nationale cocktaillandschap. Alles wat je je drinkt is goed en met liefde en passie gemaakt.”
Volgens het duo is dit een gouden combinatie. Ze leren veel van elkaar en andere collega’s die ook langer ervaring hebben óf juist nieuw zijn in het vak. Bij The Peacock heeft elke werknemer een eigen specialisme op het gebied van drank en wisselen ze die info aan elkaar uit. Om iedereen up-to-date te houden wat betreft trends en ontwikkelingen krijgen de bartenders elke week een cursus.
Want die trends en ontwikkelingen gaan snel en volgens Montijn is de kwaliteit en kennis van dranken nu veel beter dan vroeger. “Je hebt momenteel erg professionele bartenders met veel drankenkennis. Vroeger legde je niet aan gasten uit waar producten vandaan komen, maar tegenwoordig is er zoveel moois (en veel!) op het gebied van dranken.”
Snijders sluit zich hierbij aan: “Je merkt dat gasten nu ook veel interesse hebben in de diversiteit en historie van producten. Superleuk om uit te leggen.” Montijn tipt andere bars dan ook om dit echt uit te dragen. "Door te laten zien dat je als cocktailbar of bartender veel kennis in huis hebt, onderscheid je jezelf."