Cocktailexperts over de markt: 'Aantal cocktails is geëxplodeerd'

Cocktailexperts Misja Vorstermans, Ingmar Voerman en Albert van Beeck Calkoen.

Cocktailexperts over de markt: 'Aantal cocktails is geëxplodeerd'

Cocktails zijn inmiddels in alle lagen van de horeca populairder dan ooit. De cocktailmarkt staat er dan ook goed voor, menen cocktailexperts en juryleden van de Entree Awards Ingmar Voerman, Albert van Beeck Calkoen en Misja Vorstermans. Toch is er een maar … “Je moet als ondernemer wel die stap durven zetten om onderscheidend te zijn.”

Tekst: Roy Timmerman
Foto’s: o.a. Pim Ras, Ming Chao
Openingsfoto v.l.n.r: Misja Vorstermans, Ingmar Voerman en Albert van Beeck Calkoen

Cocktailrevolutie

Misja Vorstermans: “De cocktailmarkt staat er beter voor dan ooit. Van laag tot hoog segment in de Nederlandse horeca en ook in de thuismarkt, cocktails zijn overal. Het lijkt wel of de hele wereld cocktails drinkt. Er is geen ontkomen aan.” Albert van Beeck Calkoen: “Ik noemde eerder al eens dat we in een cocktailrevolutie zitten. Het is een ontwikkeling die er al lang aan zat te komen. Door corona is de trend versneld, mensen zaten plots thuis en wilden zichzelf het gevoel van uitgaan bezorgen."

'Toen de horeca weer open ging vroeg iedereen naar cocktails'

"Door de verdieping in cocktails, recepturen en materialen, groeide bij het grotere publiek de bekendheid. Toen de horeca weer open ging, vroeg iedereen naar cocktails en zag je dat zaken die al cocktails serveerden aan het aanbod konden voldoen. En dat een heleboel zaken die nog geen cocktails hadden, heel snel naar de ready-to-drinks (RTD’s) grepen om aan de vraag te voldoen. Op het moment dat deze vraag en aanbod bij elkaar kwam, zag je de trend pieken en het aantal cocktails exploderen."

*De tekst gaat verder onder de foto.

Pornstar-martini-cocktailtap
Pornstar Martini van de cocktailtap (RTD)

Onderscheiden met verhaal

Ingmar Voerman: “De RTD’s zorgen wel voor een spagaat, al moet je er niet te moeilijk over doen. Het voorziet in een behoefte. Wel vind ik dat het verschil met een cocktail in een cocktailbar altijd duidelijk moet zijn. Die verantwoordelijkheid ligt bij de bars, zij moeten zich onderscheiden met kwaliteit, presentatie, gastvrijheid, ingrediënten en bereiding. Je moet in een cocktailbar nu meer dan ooit een cocktail met een verhaal erbij krijgen. Je moet gewoon kunnen zien dat het een niveau hoger is, waar je ook meer voor betaalt.”

Misja: “Ik heb er meer moeite mee. Toen ik begon met cocktails, ging het om mixologie, schenken en mixen. Ik heb jaren geknokt om de perceptie te verschuiven van een bartender die een trucje doet, naar het feit dat we bezig zijn met smaken. Bartenders maken een cocktail groter dan de ingrediënten die je bij elkaar stopt. Dan doet het een beetje pijn om te zien dat het wordt teruggebracht naar een tap of kant-en-klaarflesje, dat iedereen achter de bar kan uitschenken. Dat betekent trouwens niet dat er geen plek is voor RTD’s. Ik snap de meerwaarde en het commerciële belang heel goed. Maar op het moment dat je niet shaket of stirred, vind ik het geen cocktail. Dan is het een tap-ding, een drankje.”

*De tekst gaat verder onder de foto's.

Espresso-martini-cocktail Paloma-met-tequila

Cocktailtrends

Wat gaan we zien?
Misja: “De vraag naar populaire cocktails blijft; zoals nu de Pornstar en Espresso Martini. Toen ik begon waren dat de Caipirinha en de Mojito, daar heb ik er miljoenen van gemaakt. Ik wil vooral geen middelmaat zien. Wat je ook doet, doe het goed!"

Albert: “Cocktails met agave spirits. Ik hoor het overal terug. Je kunt het als bar aanbieden, maar er moet ook een bereidwilligheid zijn van de gasten om hiervoor open te staan. Dat begint nu te komen.”

Ingmar: “Nederland is niet echt on trend, dus deze zomer bestellen we op het terras gewoon weer spritzers. Ik hoop wel dat horecazaken wat variaties hierop durven aanbieden.”
 
Wat zou je nog graag zien?
Misja: “Je hebt in Azië de meest waanzinnige ijskoffies en ijsthees met bubbels. Ik vind het raar dat cocktailbars nog geen bubble tea cocktail hebben. Je kunt er iets fantastisch moois van maken.”

Ingmar: “Er ligt een berg aan kansen om met koffie toffe dingen te doen, buiten de Espresso Martini om. Koffie en thee zijn interessant om de alcoholcomponent te vervangen of te versterken.”

Albert: “Alcoholvrij blijft zich ontwikkelen. Volgens mij is het een kwestie van vraag en aanbod. Durf meerdere varianten op de kaart te zetten en dan gaan de gasten het echt bestellen.”

Kansen voor middensegment

Albert: “Als de RTD’s er niet waren geweest, hadden veel gasten in de horeca geen cocktail kunnen drinken, en had de huidige trend nooit dit niveau bereikt. Maar het is wel een existentiële vraag die een horecazaak zichzelf moet stellen. Wil ik cocktails hebben als een serviceproduct uit een fles, of is het iets wat ik zelf maak en aanbied? Als ik craft cocktails ga maken, heb ik daar dan de tools voor, de bar erop ingericht, de mise en place op orde, de kennis en de juiste ingrediënten in huis? Het verschil is groot.”

Misja: “Voor het middensegment is het een grote stap van RTD naar craft cocktails. En je kan wel een goede bartender hebben, maar het hele team moet het kunnen. Het is investeren, personeel trainen, je bar anders inrichten. Maar als je die keuze maakt, kun je je echt onderscheiden.” Albert: “Ik stuurde laatst een vragenlijst naar cocktailbars wat hun meest verkochte cocktails waren. Het overgrote deel waren signature cocktails. Dat kan ook een Pornstar zijn trouwens, maar dan wel met een twist. Op het moment dat je die kennis in huis hebt, maak je het verschil.”

Kwaliteit neemt toe

Ingmar: “Aan de bovenkant van de cocktailscene wordt het niveau steeds hoger. We jureren met z’n drieën weer voor de Entree Awards in de categorie Best New Cocktailbar en we zien nu al dat er dit jaar echt hele goede cocktailbars de top vijf niet gaan halen.”

Albert: “De top is echt goed, maar er zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen. Als je de cocktailscene als een piramide beschouwt, zie je de verhoudingen veranderen. Omdat in plaats van alleen cocktailbars nu de volledige Nederlandse horeca de cocktailpiramide is ingestapt, zit de mainstream cocktailbar ineens niet meer onderin, maar bovenin. Veel bartenders laten zich die nieuwe status een beetje aanleunen: als ik in de top werk, ben ik automatisch een topbartender. Daar zit een grote mismatch.”

'De bartenders zijn verbeterd op het gebied van kennis en kunde'

Misja: “Als we een top tien van bartenders zouden maken, is die vergeleken met tien jaar geleden echt verbeterd op het gebied van kennis en kunde. We hebben zelfs een paar wereldtoppers. Tegelijkertijd is er nu inderdaad ook een groep die dénkt dat ze een cocktail kunnen maken. Maar het algemene niveau is gestegen, dat geldt ook voor het aantal goede bars. Ik had vijftien jaar geleden niet durven dromen dat we op dit punt zouden zijn.”

*De tekst gaat verder onder de foto.

Cocktail-beet-it-duke-of-tokyo
Cocktail Beet it van Duke of Tokyo

Meer ambitie

Albert: “Er mag nog wel wat meer ambitie zijn om jezelf te verbeteren. Zana Möhlmann is een uitstekend voorbeeld, die blijft zichzelf uitdagen en ontwikkelen en heeft nu de stap van Super Lyan (Amsterdam) naar Singapore gemaakt. Of neem Najade Bijl. Zij zegt niet: ik werk in een goede bar, ik ken de recepten en dus ben ik een topbartender. Nee, die gaat een jaar naar het buitenland om nog meer kennis op te doen. En dat is ook noodzaak, om jezelf naar een hoger niveau te tillen en de hele industrie daarin mee te nemen.”

De cocktailexperts

Albert van Beeck Calkoen
Onder de naam Mister Cocktail schrijft Albert van Beeck Calkoen al ruim tien jaar over dranken en organiseert hij diverse beurzen en events voorconsumenten én (horeca) professionals, waaronder het Gin Festival, de Amsterdam Cocktail Week en The Art Of Drinks.

Albert van Beeck Calkoen_2024

Ingmar Voerman
Ingmar Voerman staat als drankjournalist en cocktailkenner al jaren bekend als een van décocktailautoriteiten van Nederland. Ook is hij jurylid van diverse cocktailcompetities. Twee jaar geleden bracht hij zijn eigen drankmerk Voerman Vieux op de markt.
 Ingmar-voerman
 
Misja Vorstermans
Misja Vorstermans is medeeigenaar van ISAAC Academy en Collins Bar Systems. Hij werkte jarenlang als bartender en leidt sinds 2011 bij ISAAC Academy bartenders op. Ook is hij barconsultant voor horecazaken en heeft hij met Fjalar Goud de wekelijkse podcast ‘Isaac’s DrankCast’.

Misja Vorstermans_2024
Artikel delen