Blijven pornstar martini’s en espresso martini’s zo populair?
Tekst: Misja Vorstermans
Kant-en-klaar uit fles, van de tap of gewoon handmatig gemaakt door de bartender: de esma en poma zijn enorm in trek. Helemaal HDP (‘heerlie de peerlie’) om maar in de afkortingen te blijven. Niet veel drankjes zijn zo populair dat er zelfs een afkorting voor is weggelegd. De befaamde Baco heeft eindelijk gezelschap gekregen.
Waarom deze hype?
De twee cocktails zijn overigens niet nieuw. Ze zijn ontstaan in London: de espresso-martini in 1983 en de pornstar-martini in 2002. Ze zijn ook al jaren populair, maar waarom dan nu deze enorme hype? Antwoorden liggen voor de hand:
- Super Instagrammable
- Makkelijk te maken
- Moeilijk te verpesten
- Ook verkrijgbaar in flesjes, blikjes en op tap
- Goeie naam
- Lekker zoet
- Proeft bijna geen alcohol
Snelloper voor grote publiek
Elke bartender zal het bevestigen: verzin een zoete cocktail met een vunzige naam en zorg ervoor dat die er mooi uitziet en je hebt een snelloper te pakken voor het grote publiek. (Schuim)laagjes in cocktails doen het ook altijd goed. En een leuke garnering liefst iets met vers fruit.
Makkelijk te maken
Daarnaast kun je de cocktails bijna niet verpesten. Dat veel bartenders zich niet aan het originele recept houden maakt in dit geval weinig uit. Iets zoeter? Prima. Andere basisdrank? Geen probleem. Eiwit voor het schuimlaagje erbij? Je komt ermee weg. Ook al hoort dat niet in beide cocktails. Bij sommige cocktails draait het om de balans, vijf milliliter te veel of te weinig en je cocktail is niet meer te drinken. Bij de espresso-martini en pornstar martini kun je bijna niet fout gaan. Omdat beide cocktails makkelijk te maken zijn, zie je zo ook bij de consument thuis gemaakt worden. Dat hebben de grote drankenproducten ook door. De flesjes, blikjes, zakjes en buisjes zijn niet aan te slepen.
Smaak = universeel lekker
De smaak van beide cocktails wordt universeel lekker gevonden. Vanille zit in bijna alles wat we lekker vinden. En koffie, zeker de melk varianten en iced coffees zijn populairder dan ooit. Voor de restaurants vervult de espresso martini ook een mooie functie als liquid dessert. Een mooie overgang van diner naar het drink moment.
Alles bij elkaar zorgt dit voor een wereldwijde tsunami van de twee cocktails. Nog niet gek genoeg? Je kunt bij een spa in de UK een jacuzzi gevuld met pornstar martini nemen. Oja, ik zag laatst op een kaart een virgin pornstar martini staan, maar dat lijkt me een contradictio in terminis.
Paloma nieuwe hit?
Blijven de twee cocktails zo populair? Zoals bij alles komt er een eind aan de mega-populariteit. De paloma is goed op weg als nieuwe cocktailhit.
Lees meer over deze cocktail in het artikel 'Scoor met de onweerstaanbare zomercocktail Paloma.'
Over Misja Vorstermans
Misja Vorstermans is mede-eigenaar van ISAAC Academy en Collins Bar Systems. Hij werkte jarenlang als bartender en leidt sinds 2011 bij ISAAC Academy bartenders op. Ook is hij barconsultant voor horecazaken en heeft hij de wekelijkse podcast ‘Isaac’s Drankcast’.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen